It is currently Tue Jun 25, 2019 09:36

Post new topic Reply to topic  [ 288 posts ]  Go to page Previous  1 ... 16, 17, 18, 19, 20  Next
Vilken shooter spelar du just nu? 
Author Message
Batrider Mode

Post Re: Vilken shooter spelar du just nu?
Äsch, vad spelar du själv då nuförtin?

Mon Aug 12, 2013 10:43
Profile
Arcade Mode

Tja. Lite gitarr och SMTIV faktiskt! Första rollspelet på en herrans massa år.
Skall det spelas shooters är det som vanligt Garegga och Ketsui.
Har dock blivit väldigt lite spelande öht. senaste tiden.
Siktar dock fortfarande på att slå Rando's inofficiella score. Känner att jag måste iaf. få upp det västerländska Golden Bat scoret i närheten av E. Borde inte vara omöjligt då de flesta rundor slutar på ett C iaf...
Skall nog spela in lite nästa vecka.

Fri Aug 16, 2013 01:47
Profile
Arcade Mode

Buttrider - med mitt nya team och alla strategier jag nöter just nu så kan jag få ungefär 22 mille med en clear, självklart är det orealistiskt (kräver att jag spelar fantastiskt och dessutom att spelet ger bra RNG) så för tillfället blir jag nöjd med ett G.

Kör Car-Pet, Grasshopper, Flying Baron. Övar mest med savestates just nu, men den första rundan jag fick förbi Blackheart tog sig till Blunt med 8,8 mil. Anledningen till att jag fick game over på Blunt var... minst sagt nytt.

Wed Sep 11, 2013 12:31
Profile
Arcade Mode

Ännu ett misslyckande i Buttrider. Jag är redo att ge upp! Inget team funkar för mig förutom Carpet solo och Carpet solo har jag redan ett E med. Med Carpet/Baron/Strawman är det tufft att få med alla bossar, och jag vill helst använda Carpet 80% av spelet. Önskar jag kunde ha två Carpets och en Flying Baron bara för att få med Garegga bossarna.

Image

Sun Sep 22, 2013 17:57
Profile
Arcade Mode

Kul att se att vissa tokar fortfarande nöter!

Jag gick tillbaks till Salamander 2 och R-Type Leo här om veckan för att äntligen sätta 1CC:na, men det gick inte hela vägen. Men nästa gång så :D

Mon Sep 30, 2013 13:22
Profile
Arcade Mode

Fortfarande någon som kollar till det här forumet?
Spelade massa Batrider och blev lite nostalgisk igår.
Har nu efter att ha slutat i FM och börjat studera fått mycket mer fritid och därmed har också shooter-spelandet kommit igång lite smått.
Ska köra på i Batrider tills jag har ett A i Advanced iaf. för att klara ett litet delmål åtminstone.
Största irritationsmomenten för mig är vad de båda ninjorna droppar. Har fått så mycket som 3 hela bomber en gång. Andra får man typ två medaljer och massa power-ups. :/
Jävligt bittert om special power ups blir aktiverade i slutet av Highway så man måste slåss mot Envy. :/
Black Heart 2 är dock sjukt mycket lättare och roligare i Batrider än Garegga. Genialiskt designbeslut med de förstörbara vingarna.

Förutom detta Garegga såklart. Ska spöa Rando's gamla score (är gravt skeptisk till att det ens har varit riktigt) och ta ett E.
Körde en runda för nån vecka sen där jag hade 3 mil efter fåglarna. Heeeeelt sjukt.
Filmade lite från den rundan som jag kanske lägger upp på YT som bevis på att det är möjligt.
Tyvärr klantades det ordentligt på sjätte banan så det hela slutade med ett C,7 på BH2s andra form.
Hade lätt spöat det där gamla D,6 om jag hade varit i bättre form.

Lite Ketsui vid sidan av detta.
Brukar ta mig in på vanliga loopen regelbundet men oftast med skitlite resurser eftersom jag inte bombar öht. och brukar ta lite för stora risker om man betänker min vana med spelet. :/
Bäst hittils är runt 160 mil (kommer inte ihåg exakta) på 2-2 bossen.

Just det, har ju flyttat tillbaks till Stockholm på heltid. Har ett kabb och en jävla massa PCBer hemma.
Är det någon som känner för att mötas upp, dricka lite bärs och spela shooters är det bara att slänga iväg ett PM.
Vi är några som brukar ses hos mig lite då och då. Blir mest fightingspel dock. :P

Mon Mar 03, 2014 15:10
Profile
Arcade Mode

Erik/ERM wrote:
Ska spöa Rando's gamla score (är gravt skeptisk till att det ens har varit riktigt)

Det låter ju som om det kanske inte varit det.

Jag har kört lite allt möjligt på sistonne. Var ju väldigt insatt i Fairy Wars i 2 månader eller så och fick rätt mycket gjort där, 2:a i världen i Lunatic och ett litet obskyrt världsrekord i Normal C1. Sen dess har det mest blivit andra spel. Försökte sätta mig in i Garegga ordentligt, men får nästan alltid game over på Junky Monkey, oftast med ett B. Gör mig inte så mycket om jag bara har ett A, men det hände när jag hade B,7 och blev bara så less! Hade ju kunnat bli ett E om jag spöat BH MK2. Jag avskyr fågelkräken på andra banan, man vill liksom inte gör om den skiten hela tiden!

Detta är dock med Gain, och jag var lite dumdristig och satsade alltid stenhårt på hög rank vilket gör Junky Monkey ohyggligt svår. Mitt high score nu är C,4 (hyffsat runda förutom fåglarna, blev game over på BH MK2) och det känns ju smått patetiskt när målet var H! H, alltså, kommer nog aldrig få det, blir hellre bra på Batrider än Garegga :lol:

Mon Mar 03, 2014 16:07
Profile
Batrider Mode

Varför tror ni inte Randos poäng är legitim?
Jag vill minnas att det var en hel tråd på shmups för en massa år sen om äktheten i hans poäng, men jag minns inga detaljer, men det är väl ett av mysterierna tillsammans med Sirkraiken. Så jag är lite nyfiken på varför ni ej tror på hans poäng?

Mon Mar 03, 2014 19:31
Profile
Arcade Mode

Tror egentligen varken det ena eller det andra, men med tanke på RayForcefiaskot (kolla upp tråden i high score sektionen på system11) så vore det ju knappast otroligt om han förfalskat flera av sina high scores. Dock är det inte heller ett bevis.

Sen är väl hans high score otroligt gammal också, hade västvärlden ens tillräckligt med kunskap om Garegga på den tiden för att kunna nå en så hög score med Golden Bat?

Den där tråden du talar om, finns den fortfarande? Skulle mycket gärna läsa den, det skulle kunna klargöra litegrann.

Tue Mar 04, 2014 09:26
Profile
Arcade Mode

Som Balder nämner är det Rayforce-fiaskot i kombination med annat.
Jag har aldrig sett honom skriva detaljerat om högnivå-strategier i spelet. Vilka är oerhört nödvändiga om man ens ska komma i närheten av ett D med Golden Bat.
Jag har aldrig sett honom ge någon form av bevis för något av sina poäng överhuvudtaget. Alla poäng han har skrivit att han hade är vagt definierade.
December 2012 snackade jag lite med honom om att dra ihop en träff och spela Garegga och passade även på att fråga lite detaljer om själva spelet.
Svaren jag fick var underliga och ifall de var korrekta var det sådant som alla känner till.
Vi bestämde tid och plats för att mötas upp (Dragon's Lair i Stockholm, där jag hade Garegga i ett kabb) men han kom aldrig. Svarade inte på PM'et efter det heller.
Möjligheten hade han definitivt då Francesco-Alessio Ursini jobbar på SU.
Italienarna har helt uteslutit honom då de hade starka anledningar att tvivla på de scores han skrev att han hade.
Hörde av Promotheus att både fransmännen och italienarna ser honom som en skojare och att han i dessa kretsar är en bevisad lögnare.

Sammantaget är det för mycket frågetecken och konstigheter för att jag ska kunna tro på det han säger utan bevis.

Jag har inget emot att hans (förmodat fejkade) Garegga-score är uppskrivet på shmupsforumet dock. Om inget annat är det bra motivation för att nå ett E.
Jag skulle tro att anledningen att han valde just Golden Bat istället för Gain (som alla idag vet har mycket större potential) är för att folk på den tiden då han skickade in sitt score trodde att Golden Bat var det "bästa" skepp man kunde använde (vilket jag tror kommer från en felöversättning av japanska strategier där japanerna har sett GB som det bästa skeppet att använda för en lätt COMPLETE, inget annat). Alltså hade det varit det mest troliga skepp att ha en hög poäng med om man betänker den tidens kunskapsnivå om spelet.

Haha, fåglarna är som de är. Nuförtiden går jag efter devisen att:
< 2 mil efter - omstart
ca. 2,5 mil efter - övningsrunda som med bra spel utan klant kan ta sig upp till ett E
3 mil efter (har inträffat 2 gånger) - potentiell super-score, dags att köra seriöst

Det värsta är att jag blir så jävla peppad av så mkt poäng efter fåglarna.
Lika mycket adrenalin som jag får på bana 6 redan på bana 2. :P

Junky Monkey på hög rank är svår som fan men sista formen är jävligt rolig. Mycket att hålla koll på.
Min taktik är att försöka komma in med så låg rank som möjligt, höja AF till 12-15 i frekvens (på känn) innan bossen och no miss no bomba alla former fram till näst sista.
Använder en bomb där om jag blir fångad och satsar sen på att mjölka armarna till timeout.
Anledningen till att jag gör allt för att inte dö är för att jag har triggat homing options precis innan bossen och vill helst bara använda de i början av bana 7.
Så låg rank som möjligt för att armarna ska ha så lite HP som möjligt och gå att döda snabbare = mer poäng.

Tue Mar 04, 2014 09:55
Profile
Arcade Mode

Hmm, det är en bra poäng det där om Junky's armar, har aldrig tänkt på att lägre rank där kan ge högre poäng. Känner ändå att med Gain är det värt att komma till sjätte banan med massor av liv för att försöka behålla så många som möjligt till BH MK2. Svårt, men värt det om man lyckas. Tyvärr verkar jag aldrig lyckas :lol:

Och ja, jag försöker mjölka armarna kul som fan men det är riktigt svårt med hög rank! (de andra formerna är svåra också, tycker näst sista formen är den svåraste med hög rank för att missilerna kommer så jävla ofta!)

Det är väl det som är grejjen med Gain, ändå ganska simpelt i första två tredjedelarna av spelet men när man kommer till sjätte banan med hög rank då jävlar blir det svårt. Att 1cc:a är bara att glömma för att Glow Squid är alldeles för svår för mig, men som tur är så är inte Glow Squid värd några superpoäng.

Jag tog och läste lite av en gammal tråd om Garegga som Randorama skrev i, fast det var inte tråden DMC nämnde. Fan vilket rövhål! Har inte sett någon bete sig så illa på shmupsforumet sen Icycalm.

Tue Mar 04, 2014 10:23
Profile
Batrider Mode

Balder Strååt wrote:
Den där tråden du talar om, finns den fortfarande? Skulle mycket gärna läsa den, det skulle kunna klargöra litegrann.
Nope, hittade den inte. Tror den är från 04 eller nåt sånt.
Det jag minns, väldigt vagt, är att innan STGT drog igång så skulle shmups11 och italienska forumet arcade-extreme mötas i ett liknande format. På den tiden hade italienarna en riktigt bra samling tävlingsinriktade spelare, men ett forumdrama stoppade tävlingen och istället kom den interna stgt lite senare. Italienarna ville ha riktigt stringenta regler, medan shmups11 var lika liberala som man är nu. I den vevan så anklagade flera av italienarna Randorama, och han var väl inte välkommen i deras lag om jag minns rätt, däremot skulle han spela med shmups11. Han försvarades självfallet av shmups11-spelarna. Om inte annat så gav forumdramat upphov till internskämtet "falsificare" som någon av italienarna uttryckte i samband med det nya tävlingsformatet.
Nån får gärna rätt om jag minns fel.

För mig låter det väldigt konstigt att hitta på en poäng men inte hitta på alla siffror som i garegga-poängen.

Min hobbypsykologiska tolkning: Stanski på SDA sa en gång att på deras forum hade de en påkommen fuskare som dock hade några legitima respektabla hi scores. Så även om Randoramas poäng i Rayforce är fejk så behöver inte resten va det. Jag tror både han och Sirkraiken passar in i mallen perfektionister, narcissister, tävlingsinriktade akademiker. När tiden börjar försvinna och akademiska nivån höjs har man inte tid nog att vara bäst på både och, om ens något, och då är det nog lätt att kompensera tidsbristen med att savestate-fuska eller extrapolera poängen efter vad man tror man är kapabel till.

Till randoramas försvar kan jag förstå om han inte är så intresserad av att visa upp sitt spelande idag eller prata om detaljer i över 10 år gamla hi scores. Särskilt som det finns massa bättre hi scores nu, och superplays osv. Och har man inte spelat ett spel på massa år tar det ofta ett rejält tag att komma tillbaka. Plus att setup, kontroller, etc gör stor skillnad. När jag t.ex. träffade Plasmo hos Sven666 för ett par år sen ville jag inte spela batrider för jag visste att jag skulle spela kasst på kabinetten eftersom jag då var van vid pad och inte spelat spelet på ett tag. Vissa är väldigt nervösa att spela inför andra också. Så man får väga in såna aspekter också.

ps. här är en av trådarna om Italien-tävlingen, vet ej om det är denna Rando diskuteras dock, tror det bara tangeras här. Får kolla lite senare (06 var visst tävlingsdiskussionen).
http://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=1&t=10082

Tue Mar 04, 2014 10:39
Profile
Arcade Mode

Håller med din spekulation där. Måste bara säga att att nå det man är "kapabel" till tar ju väldigt långt tid i de flesta spel, om de inte är av den lättare varianten. Så sikraiken som hela tiden påpekade att han fick sina scores på bara några timmar i IRC, ja, det och mycket annat pekade ju på att han var en solklar fuskade. Visst kanske han är en bra spelare egentligen, men att nå det man tycker man är kapabel att nå tar tid och kraft.

Jag kan inte försvara de här personerna, för att de beter sig otroligt illa OCH fuskar antagligen. Tycker inte det är en så stor grej dock, System11 kräver ju aldrig något form av bevis för någonting så det är klart att någon typ här och där kommer utnyttja det... men eftersom så många andra är så blåögda så blir det ibland jag som för påpeka att något är suspekt.

Jag är IRC-voice i #speedrunslive och får därmed info om alla spelare där. Kan säga att folk fuskar hela jävla tiden, ofta i fullkomligt triviala saker (kommer inte i härheten av världsrekord eller så) och det har vant mig vid att man helt enkelt får ta sånt här med en nypa salt. Jag litar till fullo på scores när det finns replay (som inte är självklart TAS) annars ser jag det bara som ett nummer utan speciell innebörd. Det betyder inte att jag tror att alla scores utan replay är falska, bara att en liten del av dom kommer att vara det och på grund av detta så har de ganska liten innebörd.

Jag t.e.x brukar posta scores jag lagt ner väldigt lite energi på. Bara ett fåtal spel som t.e.x Fairy Wars, Embodiment of Scarlet Devil och Armed Police Batrider har jag faktiskt spelat mycket och satsat högre i. Om någon tror att något av mina triviala scores som jag inte har replay för är fuskat så bryr jag mig inte speciellt för att man ändå knappt försökt och jag måste ju se mig själv precis som jag ser alla andra - att vara skeptisk är en ganska bra sak. Men i de spelen jag faktiskt är bättre på så är det rent naturligt lättare att försvara det man åstadkommit, Man måste ju misslyckas och experimentera massor, om och om igen, för att lära sig alla subtila detaljer som krävs för att vara bra och uppnå en hög score. Sådan kunskap tar tid att få, och det gör att folk litar på en mer.

Sen är ju replays fantastiskt också. Önskar att folk var mer för att spela in replays eller streama i arkad-spel. Är väl delvis därför jag är mer tävlingsinriktad i Touhou, folk spelar alltid in replays, man kan se nästan alla världsrekord t.o.m.

Tue Mar 04, 2014 11:01
Profile
Arcade Mode

Det ligger nog mycket i det du säger DMC.
Har ganska svårt att relatera till det hela dock eftersom jag själv tycker shooters är som roligast att spela med människor. Oavsett om man gör bra ifrån sig eller inte.
Hela den här grejen med att man ska koppla ihop sin prestation i ett spel (jävla hobby) med sitt värde som person är också främmande.
Man spelar väl ändå och tävlar för att det är roligt, inte för att höja någon slags självkänsla?

Absolut, Balder. Att inse vad man är kapabel av (eller snarare; "med dessa strategier kan jag nå") och sträva efter det är ju grunden i att jaga någon form av rekord.
Just "den" rundan som leder till det målet är dock oerhört svår att nå. Det är så mycket som ska klaffa och minsta misstag så har du redan förlorat möjligheten att nå din kapacitet.

Jag förstår inte varför folk ska lägga sådan prestige i det här att de känner sig tvingade att ljuga för sig själva (och andra).

Hade gärna spelat in varenda runda jag spelar, men jag är för slö för att lägga ned det arbete som krävs (om det inte redan finns en färdig setup).
Det är just det som är charmen med shooters för mig.
Sätta sig ned vid kabbet, slänga i en credit, lira någon timma och sedan gå därifrån och fortsätta med sitt liv.
Det finns så mycket annat som är mer värt att lägga ned tid på.

Tue Mar 04, 2014 11:54
Profile
Arcade Mode

PoFV och Ketsui.

Man undrar ju om det finns något sätt att återuppliva den här sidan. Verkar som att den dog ut ungefär när jag blev medlem!

Thu Mar 13, 2014 15:25
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 288 posts ]  Go to page Previous  1 ... 16, 17, 18, 19, 20  Next