It is currently Wed Jul 17, 2019 18:18

Post new topic Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Har folk stängt ner butiken? En historisk genomgång & analys 
Author Message
Batrider Mode

Post Har folk stängt ner butiken? En historisk genomgång & analys
Yes, aktivitetskurvan fortsätter peka neråt. Färre äldre medlemmar syns till och få nya fyller på.
Så vad säger ni, har ni gått vidare?

Som den överanalyserande människan jag är, som älskar att sätta saker i olika fack, så kan jag inte motstå att blicka tillbaka på stgfan och analysera varför det gick som det gick. Så ta en kopp kaffe och läs vidare om du vill.
Frågan är ändå densamma, har folk gett upp forumet eller går det att få upp aktiviteten?

Image

Min "analys":
Den förste generationen (Egret, Nitrifikation, Brand1bil, MNK mfl) höll lådan i "nose Lavghhin"/stgfan-forumen under de första åren. Med mycket aktivitet i alla stg/high score/off topic- sektionerna.

Sen fyllde en andra generation på efterhand (Javel, Undantaget, Mikoto, jag, Kenny mfl) under 2005-2006. Då var forumet väl aktivt. fan, det fanns ju t.o.m. en Touhou falang med Sockan, S", Kenny, Zimeon, mfl. (se tråden Samidare [Cave vs Zun, Samidare vs. Gigawing, Objektivitet vs. Subjektivitet, Nitri vs. Touhou Fans])

Naturligt, tycker jag, så började 1:a generationen tappa lite intresse, först i HS-sektionen. Men då börja 2:a ta över ansvaret för den delen, så det flöt på ändå. Sen tappade 1:a generationen intresse för stg-delen och det blev mycket Off topic kring 07 vilket upprörde vissa. Till slut gick de flesta i det första gänget vidare i livet. Diskussionsämnena hade tagit slut, och det fanns knappt några nya shooters att tala om.

2007-2008 så började problemet med aktiviteten bli allt mer märkbar (Snack om forumets framtid). Man kan väl säga att det aldrig dök upp någon större "tredje generation" (undantag för typ voxbox, charlie) som tog vid, det kom inte särskilt många nya aktiva medlemmar alls. Nimrodil kom på den utmärkta idén att göra en svensk STGT-tävling där lagen bestod av forum som tävla mot varandra, och som dessutom skulle samlas på stgfan. Tyvärr, ironiskt nog, så var registreringen stängd pga spambotar, och de som höll i sidan var svåra att nå, så turneringen fick panikhållas på lowes tillfälliga Tävlingsforum. Så 60-70 medlemmar som skulle vistas på stgfan under 2 månader, kunde inte ens regga sig (nä, jag är inte bitter).

Övergången mellan generationerna var ännu osmidigare än så.
1. Folk som höll i de gamla HS-trådarna var inte längre aktiva, och för få nya medlemmar fyllde upp med nya trådar. Så en hs-post kunde ta en månad att uppdateras om den ens alls gjorde det.

2. Designen har varit densamma gråa trista i åratal och att stgfan 2007- loggan höll ända till 2010 var kanske inte heller helt lockande för nya gäster.

3. Startsidan slutade funka sen år tillbaks, så de som hittar sidan genom stgfan.com kommer inte in.

2009-2010 arrangerades stgfan-tävlingen och kanske lockade den några till. Men den 2:a generationen visade lite samma syndrom som den 1:a. Först droppar aktiviteten i HS, sen droppar den i STG, och efter lite löst PS3-snack så faller shootmeup allt längre ned i listan av forum man surfar på. Så nya medlemmar har inte haft det lätt att ta tag i det. När steel76 t.ex. drar ihop en old school tävling så är det bara ett fåtal som ens deltar.

Summa Summarum:
Sagan slutar i moll. Det känns som forumet är på väg att dö 2011. Det är egentligen ett mirakel att den ens har funnits och hållt så länge, ett svenskt shoot em up-forum i 7 år på 2000-talet! LOL! Det är väl egentligen STGT, och sporadiska Cave-spel som håller en handfull spelare kvar känns det som.
Eftersom det fortfarande är en så omsidig, uråldrig HS-sektion, en startsida som ingen har tillgång till och som inte funkar, folk som är allmänt trötta. så tror jag nog att det behöver rivas om, byggas nytt. Kanske skulle snubben som försökte skapa ett andra shmup-forum ha bättre odds denna gång.
Eller så är genren helt enkelt för liten för ett eget svenskt forum, möjligen en gästbok. Shmups.com kanske räcker. Synd för det har verkligen var ett bra stämning här IMO med sunt folk, bra snack, med ovanligt lite drama, spam och skitsnack. Därför man stannat och skriver en sån här sentimental dynga, antar jag.

Iaf, jag tror man skulle behöva skapa en ny sida (kan dock heta stgfan såklart) där HS uppdateras på ett smidigare och automatiskt sätt, och där nya medlemmar kan känna att de startar nåt nytt. Lite som när Cowabunga utvecklades ur LMG för de som vistat dem forumen.

Fri Feb 04, 2011 13:38
Profile
laserfejs!

Post Re: Har folk stängt ner butiken? En historisk genomgång & analys
Min teori om varför:

1. Det är väl så att det har blivit ett överflöd av titlar att spela och det till den grad att det kan kännas lite jobbigt faktiskt. Iom att CAVE började pumpa ut sina titlar på XBox 360 så har ju många av de tidigare toppspelarna toppat av iom att man kan inte längre måste spara ihop pengar till och sedan sitta och nöta på ett PCB för att blir bra, när man kan sitta med training mode i 360:n eller SAVE STATES i MAME. Detta tycker t ex jag är skit-tråkigt. Jo, visst verkar man få ett stort övertag (jag har själv aldrig provat) gentemot PCB-spelande, men till vilket pris? T ex så kom det minst 5 st 1-ALL på Ketsui under första veckan som det fanns emulerat, något som är riktigt svårt att göra om man *bara* spelar det från bana ett varje kredit och försöker ta poäng. :(

2. Folk får annat som helt plötsligt *måste* göras. Själv har jag sedan jag började spela för poäng (ESPGALUDA) fått ett barn till och blivit arbetslös. Och ni som är/har varit arbetslösa med barn vet att det finns helt plötsligt nästan ingen tid att sitta och nöta spel i lugn och ro. Det blir en kredit här och där, eller så blir det "rage quit" och trasiga joysticks när man hela tiden blir störd.

Det går såklart att läsa punkt 1 som att jag är "gammal och bitter", men förr handlade det om rena skills, nu är det bara nötande och inlärning enligt robot-metoden som gäller verkar det som.

Fri Feb 04, 2011 14:29
Profile WWW
Arcade Mode

Ja det är grymt att det hållt så länge, jag hade min stora fall-out för några år sen när Luleåligan bara spelade fps, sen dess kollar jag in nån gång då och då. Det kändes för ganska länge sen som jag nött dom spelen jag vill nöta och det känns mest som folk vill spela cave och inte r-type tyvärr. Jag är ju mest intresserad av nördspel som dwarf fortress nu för tiden

Fri Feb 04, 2011 18:05
Profile
Arcade Mode

Jag tittar in här av och till. Har väl iofs aldrig varit med och krigat om topp-placeringar på hs-listor, men jag spelar fortfarande ganska mycket shoot em ups.

Jag har fru, två barn och ett kul jobb. Det blir inte så mycket tid till att träna på att bli bättre. Till mitt försvar kan jag säga att jag aldrig har eller kommer nöta progress via savestates i mame. Det förtar liksom poängen med spelandet hel och hållet. Om det är så viktigt att bli bäst att man glömmer bort att att ha roligt kan man lika gärna lägga av på en gång.

En stor anledning till att jag fortfarande spelar och älskar shoot em ups så mycket är att det är en fantastiskt genre vad gäller innovation inom extremt begränsande ramar.

Fri Feb 04, 2011 23:10
Profile WWW
Arcade Mode

Anledningen till att folk inte postar är väl helt enkelt att för att folk inte spelar? Så länge det blir highscores så postas det ju.

Sat Feb 05, 2011 00:52
Profile
Arcade Mode

Jag har väl aldrig varit särskilt aktiv rent postningsmässigt, men jag läser forumet och kör shooters i princip varje dag. Det skulle vara riktigt kul om folk hittar tillbaka hit.
EoR kommer att sitta i forumets mörka skrubb så länge ni andra är här :)

Sat Feb 05, 2011 17:00
Profile
Arcade Mode

Jag har tittat in lite då och då. Var som mest aktiv undertiden jag var arbetslös. Började studera i höstas och har haft fullt upp sen dess. Har tyvärr inte tid att följa trådar och vara med och diskutera. Jag hoppar in lite snabbt här nu medan färgen på väggarna torkar, men ska snart tillbaka till arbetet. Shmups spelar jag fortfarande, vilken händer kanske mellan 2-3 ggr i veckan.

Sat Feb 05, 2011 20:20
Profile
Site Admin

Jag tittar in några gånger i veckan för att se vad som är på gång.

Förr jagade man varje nyhet och spelsläpp som jag postade här och kommenterade. Så aktiv är jag inte längre.

Shmups spelen är på många sätt anti kommersiella: Spelen håller länge. Många tror spelen är gamla för de är i 2d grafik och causal gamern förstår sig inte på dem och köper inte. Det är “nisch” och “special” som gäller och då blir det inget för den stora skaran.

Jag tror också att shmups fått stor konkurrens av mobilspel och internett-spelandet som också är sköna tidsfördriv.

För att shmups intresset ska växa och må bra i framtiden är det viktigt att få med infrastruktur stöd som online-topplistor, -multispel och -trophys/achevements. Dessa media passar perfekt för shmups och unga spelare tar onlineinnehåll för givet idag. Allt det här saknar arkad och pcb-spelen som därför bara når det få.

Shooters are forever, det tror jag många känner som känt tjusningen med att dodging bullets, det blir ett gift man vill ha.

Spela mer, häng lagom mycket i forumen och ha kul.

Sun Feb 06, 2011 10:28
Profile
En jävel på shooters

Jepp, det här forumet har helt klart sett sina glansdagar och jag tror vi kan kan glömma någon invasion av nya medlemmar. Eller ett återintåg av de gamla rävarna. Lite tråkigt. Samtidigt känner jag att ett decennium av shmuppande är ungefär lagom för egen del. Jag kan ofta bli sugen på att nöta något spel igen men när jag väl kör igång det i mame blir det aldrig riktigt så roligt som jag hade föreställt mig. Jag har nog lirat spelen för mycket helt enkelt och jag besitter inte längre någon större drivkraft att bli riktigt bra på dem.

Det jag upplevde som allra mest belönande med genren var hur man steg för steg fick en bättre förståelse för spelsystemet tills man plötsligt greppade hur man skulle göra (vilket kunde ta sin tid eftersom jag är rätt så trög; se avatar) - det här var en riktigt spännande process i början, lite som att lära sig spela ett helt nytt instrument. Sen övergick det till någon slags kalenderbitarmentalitet där man tvunget skulle ha koll på varenda liten variabel och då började det hela kännas ganska sorgligt.

Håller också med om att det är en lite tråkig utveckling med allt save-state:ande. Förstår att det är en överlägsen inlärningsmetod, men för mig känns det lite som att plugga glosor. Jag tycker dock inte att man behöver ställa upp något slags motsatsförhållande mellan savestates-inlärning och "bara ha kul".

Tue Feb 08, 2011 01:16
Profile
Superhuman Mode

lite lustigt att denna tråd dök upp samma vecka som jag fick ett mail om att det var dax att betala årsavgiften för shootmeup.be :wink:

för min del handlar det om jag inte alls har lika mycket tid att lägga på shmups nuförtiden.
jag har tre barn, sambo, hus, hundar och en katt, plus att jag jobbar heltid, så jag är oftast helt slut när vi äntligen får några timmar över med inget att göra på kvällen.
då känns det enklare att sätta sig i soffan och slöspela lite på ps3:an än att gå ner i källaren och nöta på kabbet.
men jag känner ändå att jag inte kan släppa shmups helt, suget finns fortfarande kvar.
känslan man upplever när man tar ett nytt highscore är verkligen svårslaget, det finns faktiskt inte mycket som kan mäta sig med det.

jag tycker det vore riktigt synd om forumet dog ut helt, då detta verkligen är det forum jag trivs bäst på.
men jag håller med om det borde byggas något nytt och fräscht.

Tue Feb 08, 2011 10:49
Profile WWW
Arcade Mode

Ni som hatar på savestates gör ju bara det för att ni har spelen på dyra PCB:er :P
Sedan klagar ni på att ni inte har tid att sitta och nöta, men avfärdar möjligheten att optimera tiden spenderad på spelen.
Nä, dags för er att bita i det sura äpplet och inse att ni inte är så hardcore som ni vill vara.

lowemark wrote:

Ja, typ en portal för alla arkadspel. Lite som AT, fast bra :)

Tue Feb 08, 2011 12:43
Profile
Arcade Mode

Voxbox wrote:
lowemark wrote:

Ja, typ en portal för alla arkadspel. Lite som AT, fast bra :)

Och att uppdatera "förstasidan", som ju har ju varit på tal flera gånger tidigare också. Typ som här:

Emil wrote:
Kan vi inte börja skriva lite texter och sånt till huvudsidan då också? Har för mig att det fanns en del när jag flyttade hit 2005. Vore kul att läsa, och kanske själv bidra med nåt :)

Men var finns motivationen att "satsa" på en omdesign, om nu trafiken hit är så låg?

Tue Feb 08, 2011 12:53
Profile
Batrider Mode

Charlieton wrote:
Men var finns motivationen att "satsa" på en omdesign, om nu trafiken hit är så låg?

Jo, det är den stora frågan. Risken är att ökningen blir endast tillfällig.

Men förslag som kommit:
* ny, fräschare design
*framsida som funkar
*facebook-grupp
*mer funktionell HS-sektion
*skicka in texter, recensioner, krönikor etc
*reklambanner på tradera/ebay
*regelbundna inslag som "STG helg" (alla spelar samma spel under en helg)
*olika genomgångar, som att alla gör en kort recension av olika spel från ett företag eller en tidsepok etc.
*musiktävlingar

Men som sagt, har folk tappat suget så blir det svårt ändå, då blir det bara att man tar sig an "uppgiften" utan att ha lusten.

Tue Feb 08, 2011 18:37
Profile
Bäst på alla spel för alltid

Jag brinner fortfarande för sidan och shmupcommunityt som sådant, tyvärr har jag nästan ingen fritid alls längre. Förr i tiden pluggade och jag gjorde i princip inget under dagarna. Numera jobbar jag 9-10 timmar om dagen och pendlar ca två timmar varje dag.

Skit i hitraten och vilka som hittar hit så länge. Vi är ju ändå ett gäng som besöker sidan varje dag, föreslår att vi bygger från det. STG-helg när vi alla spelar samma spel låter klockrent. FB-grupp finns sedan tio minuter tillbaka. Recensioner osv är jag asgärna med på, men vi behöver bara en snygg plats att lägga det på. Att vi inte har en fungerande startsida är katastrof, men om jag förstår det hela rätt försvinner snart det gamla webbhotellet så vi borde kunna starta något nytt med den snart.

Tue Feb 08, 2011 22:30
Profile
Arcade Mode

Dragonforce wrote:
Jag brinner fortfarande för sidan och shmupcommunityt som sådant

Skit i hitraten och vilka som hittar hit så länge.

Vad skönt att höra! Jag vill ju fortsätta köra, så alla entusiastiska utrop är musik för mitt öra!

Tue Feb 08, 2011 22:37
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next