It is currently Sat Jan 19, 2019 20:45

Post new topic Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Har folk stängt ner butiken? En historisk genomgång & analys 
Author Message
Arcade Mode

Post Re: Har folk stängt ner butiken? En historisk genomgång & analys
Vad jag vill se på en uppdaterad hemsida:

*Snygg startsida (splashscreen med välkomsttext och annonsering av STG-helger)
*Databas för Highscores
*Hall of Fame för folk som toppar highscore-listorna (även STG-helgerna)
*En wiki-liknande strategiavdelning
*Alla användare får en egen http://www.stgfan/användarnamn -blogg
*och ett forum såklart

Huvudsakligen vill jag slippa gräva i forumtrådar varje gång jag ska posta highscores, som sedan måste uppdateras av moderatorer, eller plöja igenom 10 sidor strunt när jag letar strategi.

STG-helg en gång i månaden vore något, med spel som utannonseras under veckan så man kan vara bakis på lördag och ändå ha en chans.

Wed Feb 09, 2011 01:38
Profile
Easy Mode

Jag tror säkert att det skulle bli mer aktivitet och komma nya medlemmar om man gjorde om sidan så den blev mer funktionell och estetiskt tilltalande (grått på grått kan ju inte vara annat än deprimerande, hur stiligt minimalistiskt det än är). Man känner ju (till) massa folk som gillar shmups men som aldrig postar här. Idealiskt vore väl att göra en liten marknadsundersökning och utgå från den om man vill få upp antalet aktiva medlemmar, men bara man spajsar upp sidan efter de förslag som getts här och sedan marknadsför den (på andra forum, tradera, anordnar tävlingar) så borde det göra stor skillnad.

Tycker absolut inte man ska ge upp och säga att STGFANs storhetsdagar är över - spelen är ju mer tillgängliga nu än någonsin och sidan brode väl reflektera detta!

Thu Feb 10, 2011 15:59
Profile
Superhuman Mode

Hej Henrik Lowemark,

Registrering av domänen stgfan.se har påbörjats och den bör
vara aktiv inom 3-24 timmar (vardagar).

orkade inte vänta på att stgfan.com blev ledig. :lol:
och eftersom det ju är en svensk sida så går det ju lika bra att köra .se tänkte jag.
nu ska jag bara få lite tid över att fixa själva sidan också..

Tue Feb 15, 2011 09:44
Profile WWW
Arcade Mode

Toppen!

Efterlyses: STGFAN-logga. Stor och pixlig. Centrerad.

Edit: Vi borde kanske starta en ny tråd för hemside-brainstormande?

Tue Feb 15, 2011 11:55
Profile
Batrider Mode

Lowemark är killen alla dar i veckan!

Tue Feb 15, 2011 15:08
Profile
Very Easy Mode

Började läsa den här tråden precis när jag hittat tillbaka hit efter ett tags frånvaro. Känndes tungt att läsa början om att framtiden inte såg allt för ljus ut men sida 2 andades ändå en del optimism :D

Jag kan absolut ingenting om hemsidebygge eller vad som krävs för att driva ett forum men hjälper gärna till. Skriver på SuperMotaro.se/blog och om ni vill fixar jag gärna en bannerplats åt forumet där. Kanske kan bidra till lite extra trafik om inte annat.

Vi har även egen server där våra sidor ligger men som sagt är den tekniska delen inte direkt min starka sida så jag vet inte om serverplats kan vara till någon hjälp?

/alex

Wed Feb 16, 2011 21:19
Profile
Bäst på alla spel för alltid

Serverar verkar vi ha nu, men all reklam mottas tacksamt.

Wed Feb 16, 2011 21:45
Profile
Very Easy Mode

slängde upp en banner av logon som finns nu, sen när den nya kommer så är det bara att säga till.

Thu Feb 17, 2011 16:37
Profile
Arcade Mode

Coolers! Den blev bra.

Thu Feb 17, 2011 16:39
Profile
Superhuman Mode

blixtberg wrote:
slängde upp en banner av logon som finns nu, sen när den nya kommer så är det bara att säga till.
najs. tackar!

Thu Feb 17, 2011 18:31
Profile WWW
Kapten N

Post Re: Har folk stängt ner butiken? En historisk genomgång & an
Yo!
Jag är inne nån gång i månaden o kollar vad som händer. Mitt spelade är för tillfället minimalt (både svenne-of duty och espgalamatchimugasangusama -spel) men sånt går upp o ner. Jag har Cavespelen på Iphone och jag älskar dom, köpte även Mushi 2 till xbox (visst va det det som kom?).

Gaming kommer alltid va kul o shmups kommer alltid va kul - det är med sånt jag uppfostrad och skolad. Att forumaktiviteten avtog avsevärt va nog mest för att dom jag hängde mest med här försvann... men I'm still here!

Fri Feb 18, 2011 14:24
Profile ICQ WWW
Arcade Mode

Tittar faktiskt in här lite då och då men spelandet är det tyvärr värre med nuförtiden :( Har funderat på att köra igång lite igen men har ont om tid.. men suget finns där, helt klart. Och så vill jag fortfarande ha ett kabb i en hörna nånstans, får se om man kan fixa nåt detta året ;) En del av mitt problem är att jag aldrig skaffade en 360/PS3 (jag vet, lite retarderat) och har dålig koll på vad som finns utgivet till dessa maskiner.. eller överhuvudtaget vad som släppts de senaste åren. Hade varit bra om det funnits nån lista på vilka shmups/run & guns som utgivits till respektive maskin.. antar att det är 360 som gäller?

Fri Mar 25, 2011 13:42
Profile
Arcade Mode

nausea wrote:
antar att det är 360 som gäller?

Ja. Det känns som att alla Caves releaser på senare år hittat till den konsolen (även om vissa varit regionslåsta till Japan?).

På PS3-fronten är det mest PS1-portningar och enstaka småtitlar som dyker upp.

Fri Mar 25, 2011 14:33
Profile
girlgamer

Vad coolt att folk verkar ha så mycket barn ändå. :) Föreställde mig en massa ungkarlar mest faktiskt... where the girlz at though!? Vart jag än vänder mig så verkar det mest vara killar liksom, vare sig det gäller tvspel, brädspel, hårdrock, filosofi... Nå, jag känner lite som javel med shmups, misstänker jag. Den innovation som finns i genren är inte tillräckligt för att det inte ska kännas slutspelat för mig för tillfället. Delvis så är highscore inte lika viktigt för mig, och jag har fattat att det t om är destruktivt av mig att spela på ett sådant sätt, och delvis så släpps inte de spelen som jag finner spännande. De med procedurellt generererat innehåll och mycket extraliv som fås med jämna mellanrum och som tvingar en till att lära sig poängsystemet och ta risker för att överleva till nästa liv. Spelen som inte tar slut. Den genren som till störst del består av kenta cho liksom, med ett och annat geometry wars (fast enbart ettan då tvåan bytte filosofi helt och hållet med sina 1 life-modes och crazy standardläge). Jag har blivit jävligt kräsen faktiskt och det finns enbart ett fåtal shmups jag kan tänka mig att spela för tillfället och de är alla till pc. Min setup där är ett tangentbord som låser sig, och en arkadsticka som inte går att sitta bekvämt med vid en laptop, så det går som det går liksom.

(här börjar grubblerier om mitt liv generellt, med förvisso koppling till shmupande och forumliv, men kanske inte för alla)

Jag har tröttnat på cave och psikyo. Att allt går åt helvete pga nerverna, i en liten stund. Att jag låser mig och sedan dör och bara tröttnar. Att ett liv hit och dit ska spela sådan roll. Att det finns en massa dötid på något sätt, att jag upplever det så åtminstone. Att det inte är så dynamiskt. Att jag måste memorisera så mycket. Eller chaina. Tillgänglighet. Jag har varit kroniskt trött i flera år och har superbränt ut mig. Innan dess var jag trött på att jaga highscores och att få prestationsångest av ytterliggare en hobby, då jag fått det från absolut allt jag någonsin sysslat med. Jag funderar på att bli en idiot och aldrig mer nämna barthes och verfremdungseffektets relation till freuds uncanny eller transhumanismens relation till upplysningen och kompatibiliteten mellan detta och posthumanistiska idéer. Om någon nämner poststrukturalism eller objektorienterad ontologi får jag ångest och vill bara därifrån; jag har suttit tusentals timmar med allt detta och kan nu knappt komma på vad skiten handlar om pga mina extrema minnesbrister. Var ligger egentligen mina prioriteringar liksom och varför lägger jag så mycket energi på att förstå dessa obskyra teorier när jag mår så himla dåligt?

Jag har gått vidare till andra sorters hardcore-grejer, eller indie, som äventyrsspel, eller interaktiv fiktion, eller spel som är långt ifrån "roliga" och som pushar gränserna för vad som går att göra med spel eller ickespel. Kanske är det en distansering rent generellt som gör att jag teoretiserar så mycket de senaste åren, att det är det bästa jag känner jag kan göra med min oförmåga att känna spännande emotioner överlag. Att gå in i något fullständigt, som shmups, är en förmåga jag förvisso har förlorat mer och mer (åtminstone att njuta av det), men samtidigt så är det något jag använder mig av dagligen som ett försvar från något misstänker jag. Just nu är det brädspel som gäller. Det är allt eller inget som gäller, och vad gäller shmups så har det blivit ingenting med tiden. Det är så jag är rädd att ens spela vissa saker för att jag blir så himla manisk av det och tänker att det ju är något jag kanske skulle se till att inte bli lika ofta då jag är konstant jäääätttetrött förutom när jag gör något ocd-igt som att spela ett shmup. Att då nära det beroendet känns sådär även om jag fortfarande har en mapp på skrivbordet som går igång ibland (rrootage, noiz2sa, parsec47, garden of colored lights, white butterfly).

Hänger inte lika mycket på forum heller faktiskt, mest facebook för mig som gäller, och hundratalet tvspels/filosofi/politik-bloggar. Men jag är inte så himla delaktig i något av dessa. Just nu håller jag på att omvärdera mitt liv väldigt mycket då jag jag är sjukskriven sedan höstas (igen). Inga självmordsförsök ännu men det känns fan inte långt borta ibland. Så allt det jag spenderade tid på innan har liksom försvunnit litegrann och jag vet knappt vad jag ska göra med mig själv utan de sakerna. Utan listskrivandet. Utan tvspelen. Att ha koll på vad som händer. Att bygga något. Att skapa sig en identitet genom att sortera. Information, nyheter, flöden. Varje dag markerar jag 200 blogginlägg som lästa och jag öppnar knappt tidningen längre. Det känns jobbigt och svårt att känna sig bortom även detta, som jag ju använt som ett substitut för mänsklig värme och kontakt. Ett sätt att vara del av något, och samtidigt utanför. Men det kanske är vad jag behöver, att bli ensam, uppleva tystnad, förstå min litenhet och förstå att jag inte förändrar världen genom att prestera så jävla mycket eller försöka skriva stora filosofiska verk och bli sjukskriven pga känslor av meningslöshet.

Ett co-op shmup vore något... Att lära sig ett spel tillsammans med andra liksom. Inte känna att det är så himla ensamt eller att andra har ett överläge. Att det ska läggas ner så mycket tid och egen prestation på det. Det är nog därför brädspel känns så lockande just nu, och att ha ett gäng personer som återkommer till samma spel med mig. Inte för att jag har ett sådant gäng, men nog vore det trevligt. :)

Thu Mar 31, 2011 01:27
Profile WWW
Arcade Mode

Undantaget wrote:
Jag har blivit jävligt kräsen faktiskt och det finns enbart ett fåtal shmups jag kan tänka mig att spela ...

Kräsenhet är vad som dödade mitt intresse för PnP-rollspel. Jag är också för kräsen för att spela fightingspel online, vilket nästan dödat den hobbyn med.

Livet är så mycket bättre om man har låg standard :roll:

Thu Mar 31, 2011 20:17
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next