It is currently Fri Mar 22, 2019 18:31

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Röstning: Shooting Love 2012 week 
Author Message
Batrider Mode

Post Re: Röstning: Shooting Love 2012 week
Quote:
Att inte ha med ett enda bra spel i hela turneringen är bara...

Både R Type Leo och Sonic Ironstorm är riktigt bra spel som passar den här turneringen av flera anledningar. SI hade förmodligen de flesta knappt ens testat innan - och välja rutt, svårighetsgrad, skepp, och att balansera mellan survival och poäng, alltsammans lade upp förutsättningar för väldigt mycket strategi om man bara ville, samtidigt som det var lätt att komma in i.

Endast 1 på 5 deltagare klarade R-type Leo, medan de flesta tog sig till omkring bana 4 åtminstone, vilket antyder att det var lagom svårt. Hittills har tävlingen haft ett maniskt strategi/poäng-fokuserat spel som angränsar till bullet hell och med fokus på bossmjölkning, samt ett klassiskt survival-orienterat, horisontellt spel som har få, riktade skott och mycket fokus på slutbonus. Ganska representativa spel för genren måste jag säga.

Sen är det väl inte så farligt att lira ett dåligt spel för en vecka. Även det kan va kul, lite som att se en kass b-film med ett par kompisar. Jag hade gärna sett att Eight Forces fanns med bland alternativen! :D

Thu Feb 09, 2012 14:14
Profile
Arcade Mode

DMC wrote:
Quote:
Att inte ha med ett enda bra spel i hela turneringen är bara...

Både R Type Leo och Sonic Ironstorm är riktigt bra spel som passar den här turneringen av flera anledningar. SI hade förmodligen de flesta knappt ens testat innan - och välja rutt, svårighetsgrad, skepp, och att balansera mellan survival och poäng, alltsammans lade upp förutsättningar för väldigt mycket strategi om man bara ville, samtidigt som det var lätt att komma in i.

Endast 1 på 5 deltagare klarade R-type Leo, medan de flesta tog sig till omkring bana 4 åtminstone, vilket antyder att det var lagom svårt. Hittills har tävlingen haft ett maniskt strategi/poäng-fokuserat spel som angränsar till bullet hell och med fokus på bossmjölkning, samt ett klassiskt survival-orienterat, horisontellt spel som har få, riktade skott och mycket fokus på slutbonus. Ganska representativa spel för genren måste jag säga.

SI var helt ok, men absolut inte något jag skulle kalla bra.
Det är inte något som varken jag, eller förmodligen någon annan i laget kommer att spela efter att turneringen är klar.

Att spelen är representativa för genren som helhet kan jag hålla med om, men inte att de representerar den standard som är satt för genren i dagsläget.
Folk (dvs. de som har spelat shmups från det senaste decenniet) förväntar sig högre produktionsvärde och djupare scoring-mekanik.
Av det jag har sett är det inte old school standard (Leo) som får folk att vilja sätta sig in mer i genren utan snarare spel från post-Toaplan-utvecklare.

Thu Feb 09, 2012 14:26
Profile
Arcade Mode

Men Gradius III är ju än idag en av de mest populära spelen i genren.

Thu Feb 09, 2012 14:28
Profile
Arcade Mode

Xeno88 wrote:

Wut.
Har mest sett folk skriva hur jävla svår arkad-versionen är. Inte sett så mycket genuin kärlek.

OT: Sorry för att detta har spårat ur så hårt. Inte min mening!

Thu Feb 09, 2012 14:30
Profile
Arcade Mode

Erik/ERM wrote:
Xeno88 wrote:

Wut.
Har mest sett folk skriva hur jävla svår arkad-versionen är. Inte sett så mycket genuin kärlek.

OT: Sorry för att detta har spårat ur så hårt. Inte min mening!

Du kan observera villka spel är populära hos japanerna genom att titta på flera av deras streaming sidor när du har tråkigt "undersökningen" är ju inte precis eftersom man inte kan observera arkad scenen. Japanerna är lite paranoida åt MAME hållet så det flesta som streamas är ju spel med konsol portar. Dyker up lite pcbs här och där men det kan ge dig en liten överblick.

Thu Feb 09, 2012 14:36
Profile
Arcade Mode

Fast man vill fortfarande inte kasta upp spel där slutställningen baseras på hur mycket alla spelat spelen innan heller vilket det lätt blir med riktigt kända spel. Iallafall jag ville ha en lista där alla var någolunda på samma nivå innan veckan oavsett vilket spel som blev valt. Sen tror jag att jag kan räkna spelen jag spelat efter en turneringsvecka med en hand. Borde inte vara fler än 3 (DÖD ÅT TVÅ VECKOR RFJ!).

Thu Feb 09, 2012 14:37
Profile
Arcade Mode

Xeno: OK. Visste att Gradius III är poppis till SNES (är mer spelbart)... Har ju själv lirat det!
Dock inte sett många som lirar PCB'et... kanske värt att kolla nu när jag har tråkigt. :)

Hiki: Tycker som sagt intentionen är god, men jag vill gärna ha kul i en turnering också. Det är ju därför jag spelar genren!
Står fast vid min ståndpunkt att åtminstone ett "stort, känt" spel hade varit bra.

Thu Feb 09, 2012 14:42
Profile
Arcade Mode

Erik/ERM wrote:
Hikikomori wrote:
Touhou Undefined Fantastic Object
Code:
-Reimu.B-
1.  Heartbeam    - 1,176,816,220 - C - 0.2%
2.  lmagus       -   162,313,580 - C - 1.3%

7x så mycket poäng på samma sträcka med samma karaktärer. Bättre definition tack. ;)

Hmm... har hittils vomerat i munnen så fort Tåhå nämns, men det här kan vara värt att iaf. kolla en replay på...

i UFO kan endast de absolut bästa sikta högt.

Uppe i högra hörnet kan du se att spelaren inte har några liv kvar, det är för att han gett upp alla för score.

Jag är stolt över att vara del av en fanbas med så många fantastiska spelare.

Thu Feb 09, 2012 14:46
Profile
Arcade Mode

Balder Strååt wrote:
Uppe i högra hörnet kan du se att spelaren inte har några liv kvar, det är för att han gett upp alla för score.

Ok, så, bli träffad när det är mycket fiender på skärmen - släpp auto-bomb - lägg ut ett UFO som suger poäng - få poäng?

Kul att poängen började räkna baklänges. :P

Thu Feb 09, 2012 14:51
Profile
Arcade Mode

Öh, nej... men bra försök :lol:

Thu Feb 09, 2012 14:53
Profile
Batrider Mode

Quote:
Jag är stolt över att vara del av en fanbas med så många fantastiska spelare.

Yes, det har ju visat sig även på shmups.com att många touhou-spelare är i toppen på alla möjliga STGs, inte bara doujins.

Thu Feb 09, 2012 14:55
Profile
Arcade Mode

DMC wrote:
Sen är det väl inte så farligt att lira ett dåligt spel för en vecka. Även det kan va kul, lite som att se en kass b-film med ett par kompisar. Jag hade gärna sett att Eight Forces fanns med bland alternativen! :D

Hehe, missade detta. Ser ju riktigt dumt ut (på ett konstigt sätt).
Kanske göra en kupp och rösta på detta ist. för något av alternativen? 8)

Thu Feb 09, 2012 18:04
Profile
Arcade Mode

Erik/ERM wrote:
Står fast vid min ståndpunkt att åtminstone ett "stort, känt" spel hade varit bra.

Stora, kända spel spelas ju ändå året om av alla. Alla turneringar med Cave- och Raizing-spel som jag deltagit i faller bort i glömska. Det finns inget som särskiljer dem, varken från varandra, eller från spelmånaderna före och efter. Där står istället turneringar som dessa ut, och är långt mer intressanta. Intressanta, för att vi utsätts för något nytt, förhållandevis obskyrt.

Det finns fler fördelar med okända titlar. En - som jag tycker är mycket viktig - är att de inte har spelats av de flesta deltagarna innan, och att alla därmed får spela dem med mer lika förutsättningar. "Veteraner" har redan lagt en massa timmar i Garegga och de andra storspelen, och har därmed ett enormt försprång mot de andra, mer färska deltagarna. För veteranerna blir det en lätt, och därmed också ospännande, vecka. För de nya blir det en väldig kamp i uppförsbacke, motvind och med solen i ögonen. Det för att ens ha en chans på topplaceringarna.

Med nya, förut okända spel, blir alltså tävlingen jämnare. Ja, veteraner har fortfarande ett försprång, då de genom erfarenhet antagligen fått rutiner som kan appliceras även på nya spel i genren. Men överlag blir det ändå en mycket jämnare kamp. Veteraner får uppleva något nytt, och nybörjare har åtminstone en liten chans att vara med och tävla om bra placeringar. Skitbra, säger jag.

Den här turneringen har varit rakt igenom awesome, och jag kommer minnas den.

Thu Feb 09, 2012 18:22
Profile
Very Easy Mode

Charlieton wrote:
För de nya blir det en väldig kamp i uppförsbacke, motvind och med solen i ögonen. Det för att ens ha en chans på topplaceringarna.

Med nya, förut okända spel, blir alltså tävlingen jämnare. Ja, veteraner har fortfarande ett försprång, då de genom erfarenhet antagligen fått rutiner som kan appliceras även på nya spel i genren.

Om du kollar på higscorelistorna nu så är det lite som du beskriver att det hade varit med kända, större spel. Nu skyller jag inte på det, självklart är det så att de som har lirat mest kommer komma högst upp, inget snack om saken; men man kan väl köra lite mer intressanta spel än så?

R-Type Leo hade väl ingen nämnvärt sätt att score på utom att döda allt man såg. Jag kan inte riktigt uttala mig om Sonic Firestorm, men det var väl det bästa på den där listan (förutom Salamander 2, men som alla påpekade skulle det vara lite Leo över scoringen där). Finns det inget spel med lite mer intressant scoringmekanik man kan spela som inte behöver vara så stort? Tyvärr har jag inga förslag själv för att jag är rätt ny inom genren, men roligare än så måste det väl ändå finnas?

Jag visste att jag inte skulle vara i närheten av toppen när jag skrev upp mig, jag ville bara ha lite roligt. Jag håller därför delvis med Erik om att det kanske inte ha varit världens roligaste spel hittills.

Thu Feb 09, 2012 20:45
Profile
Arcade Mode

lumi wrote:
Om du kollar på higscorelistorna nu så är det lite som du beskriver att det hade varit med kända, större spel.

Min tes är dock att det skulle vara en ännu större skillnad. Nya spel är utjämnande, oavsett, eftersom vi har mer lika förutsättningar att lyckas bra.

lumi wrote:
Jag visste att jag inte skulle vara i närheten av toppen när jag skrev upp mig, jag ville bara ha lite roligt. Jag håller därför delvis med Erik om att det kanske inte ha varit världens roligaste spel hittills.

Är det helt säkert att du hade haft det roligare om vi spelade de populära spelen då? Vissa tycker vi har haft roliga spel den här gången, andra inte. Så ser det alltid ut i alla turneringar, då det ju behöver göras ett urval. Så är det också oavsett hur stora spel som figurerar i dem. Popularitet är alltså inte en säker indikator på vad som faktiskt blir roligt att spela.

Min huvudpoäng är dock denna: de kända spelen är alltid aktuella. Det är lätt för en nybörjare att få syn på dem, och få hjälp och information om dem, eftersom de alltid är på tapeten. Således kan man lätt plocka upp, spela och ha kul med dem året om. Turneringar ledda av erfarna shmup-spelare kan då användas för att tillkännagöra mindre aktuella spel, som nybörjare annars kunnat gå miste om. Dessa turneringar finns där för att kunna erbjuda alternativ till det som är mainstream. Och DET, tycker jag, är turneringarnas starkaste dragningskraft.

Thu Feb 09, 2012 23:17
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next