It is currently Tue Jun 25, 2019 11:43

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hjälp Gakidou att börja spela arkadspel! 
Author Message
White pepper ice cream

Post Hjälp Gakidou att börja spela arkadspel!
Har de senaste veckorna allt mer börjat fundera på att ta klivet över till att, utöver mer eller mindre bra konsolkonverteringar, även spela shooters på originalformatet PCB/kretskort. Det är nog framför allt tanken på ett nytt Ibara-kit för runt 2000:- som lockar, men givetvis finns också drömmen om att en dag få möjligheten att spela Ketsui, Batrider och Guwange mfl.

Problemet är dock att jag är helt borta när det kommer till själva PCB:erna och tekniken som möjliggör spelandet av dessa. Därför behöver jag råd och tips. Har varken råd eller tillräckligt utrymme för att kunna köpa ett kabinett i dagsläget så det är supergun som gäller för min del. Var köper man en sådan, gärna en med PS1-kontrollportar så att jag kan använda PS-joystick? Eller finns det någon typ av adapter som möjliggör spelande med sådana (om jag förstått det rätt är det vanligast med neogeokontroller till superguns?)? Vad bör man tänka på när det gäller det praktiska kring arkadspel? Hur förvarar man spelen bäst, är statisk elektricitet ett stort problem när man handskas med dem, är de så ömtåliga som de ser ut, etc?

Hjälp mig! Skulle gärna få lite tankar och åsikter från de forummedlemmar som har erfarenhet av sådant här.

Sat Sep 30, 2006 22:24
Profile
let's eat carrots together

Kan du löda? Isf går det gansk enkelt att bygga en egen supergun, det enda som behövs är sladdar i princip och lite motstånd och kontakter, ingen elektronik. Jag kan gärna försöka putta dig i rätt riktning om du är beredd på att ge det ett försök.

Vart man köper färdiga har jag ingen aning om dock, dyker upp några ibland på www.arkadtorget.net men annars finns det nog vettigare folk som kan kan ge svar på det än mig. Det finns ju Neo Geo till PS adaptrar så det blir väl något sådant som man får skaffa, har faktiskt aldrig sett en Supergun med PS1 portar. Här står lite om kretskort http://cc.arkadtorget.net/beginner/pcb.html , rekommenderar nästan att du läser hela den här kursen http://cc.arkadtorget.net/beginner/ det handlar iofs ganska mycket om kabinett men du får mycket bättre insikt om vad det är du kommer syssla med och en supergun med en TV är i princip ett kabinett utan ett stort träskåp.

Sun Oct 01, 2006 01:04
Profile
Superhuman Mode

Pelle2 på arkadtorget hade ett supergun kit till salu, det kankse finns kvar, kolla med han.

1st supergun konverter Vogatek
2st Sega Megadrive Arcad Powerstick (Modell 1 eller 2) 1 ATX Nätdel

Med andra ord allt som behövs för att komma igång med arkadspel utan att behöva ha ett arkadspelskabinett.

Anslutningar etc på supergun konvertern:
1 3.5mm Stereoplugg för ljud
1 Scart kontakt för tv:n
2 9 Poliga anslutningar för kontrollers från sega megadrive
1 Tryckknapp för Credits

Fler bilder finns på http://www.norrnet.com/supergun/

direktlänk till tråden på arkadtorget: http://www.arkadtorget.net/xhtml/forum_ ... eadid=9401

Sun Oct 01, 2006 08:10
Profile WWW
Superhuman Mode

eller läsa här: www.lowemark.com/docs/supergun.doc och bygga en egen.

Sun Oct 01, 2006 08:14
Profile WWW
MVS gamer

har faktiskt aldrig sett en Supergun med PS1 portar

Då har du inte sett den jag bygger nu ;)
Den blir fet, men är till mig och även om jag nog skulle kunna sätta ihop en supergun till så vet jag inte om jag skulle vilja göra en bara för att sälja, då det känns som att det skulle bli mycket arbete för lite pengar då jag inte kan garantera någon direkt kvalitet på den och därför skulle sälja billigt...

edit: Att använda neogeo->ps1 converter är nog klart lättast ja. Vet att J2D kör en sån setup. Jag har lite erfarenhet med att programmera micro-controllers så jag kör så på mitt bygge, och just den delen funkar bra.
Är bara att få ihop allting och dra alla kablar kvar more or less :)

Sun Oct 01, 2006 11:57
Profile ICQ
Midnight sleazy

Jag körde med NG > PS2 adapter och det funkade bra, bortsett från att kontakterna på själva supergunnen (Uberia Minigun) kändes slappa och glappiga. Se till att du skaffar en supergun med arkadnätaggregat, så att du kan reglera volten (en del spel, främst äldre, är rätt känsliga och går inte att spela med fel inställningar).

Själv sålde jag min supergun ganska snart, tyckte det kändes onödigt krångligt för något som inte kändes särskilt mycket roligare än konsolspel, och har köpt ett kabb istället. Förstår dock pris- och utrymmesfrågan, men hade du tänkt kabinett inom en hyffsat snar framtid så råder jag dig att vänta med PCB-spelandet.

Annars sägs Sigma vara den bästa kommersiella Supergunnen, men den kostar också över 3000 kr.

Sun Oct 01, 2006 19:40
Profile WWW

kan du köra komponent så bör du göra det, blir underbart med PCBer.
en japansk supergun eller en av D-lites är bästa valet, d-lite kan dessutom bygga efter dina egna specs (om du nu tex vill ha psx portar).. båda kostar ju en del dock.

en jappe supergun modell arkadsticka ligger väl på runt 2000:- ex frakter etc på yahoo..

den enkla supergunen på AT är nog inget vidare att gayma på, funkar fint att testa PCBer med men funktionsmässigt så lämmnar den mycket att önska..

Mon Oct 02, 2006 08:02
White pepper ice cream

Tack för svaren. Känns som att jag måste fundera igenom det här bättre. Bara att inhandla Ibara och en bra setup börjar ju prismässigt närma sig en PS3 eller en jävla massa konsolspel. Kabinett hade nog varit en bättre lösning men frakten skulle bli så förbannat dyr att det nog inte skulle vara värt det.

Tue Oct 03, 2006 03:59
Profile
White pepper ice cream

Föll till slut för trycket och köpte Ibara nu på Arkadtorgets pågående Fujitadeal. Återstår bara att hitta något att spela skiten på och då vänder jag mig så klart återigen till er, kära Stgfanare. Kommer nog inte att har råd med någon supergun denna månad, men vad bör jag tänka på när jag väl köper? HAr bara sett superguns som är anpassade för japanska och amerikanska tv-apparater och strömnät, går det att få tag på sådana som är anpassade för Europa? Var på vippen att köpa en amerikansk på Shmups-forumet för någon vecka sedan men insåg tack och lov i tid att jag inte har någon möjlighet att köra med komponent.

zinger wrote:
Se till att du skaffar en supergun med arkadnätaggregat, så att du kan reglera volten (en del spel, främst äldre, är rätt känsliga och går inte att spela med fel inställningar).

Hur ser en sådan mojäng ut och kan jag köpa till en sådan när (om) det blir aktuellt med äldre spel eller måste supergunen vara utrustad med sådan från scratch? Vad händer om jag spelar med fel volt, går kretskortet sönder? Ja, ni hör hur oteknisk jag är, borde aldrig ha fallit för frestelsen öht.

Och jo, ett kabb vore ju det bästa på alla sätt och vis, men det verkar inte direkt som att det finns speciellt många sådana i Sveriges norra del.

EDIT:
Tråden kan kanske flyttas till Hårdvara förresten?

Tue Jan 23, 2007 22:01
Profile

Det här med superguns är jag inte så bra på att rådgiva om, speciellt inte då det handlar om att köpa, jag har ju gjort min egen så vill jag ha en ny funktion så fixar ju jag till det helt enkelt och sedan så är problemet löst för min del. Hur menar du med att supergunnsen är anpassade för japanska/amerikanska TV-aparater, elnäten förstår jag men hur de kan vara anpassade för deras aparater förstår jag däremot inte.

Ett arkadnätaggretat är en... ja den ser ut såhär: http://cc.arkadtorget.net/beginner/psu.html

Du har väl läst den här? http://cc.arkadtorget.net/beginner/ om inte så gör det :-) Den ger dig bättre insikt om vad du kommer göra och underhåller på samma gång.

Wed Jan 24, 2007 00:20
Profile
MVS gamer

J2D har ju en rätt fräsch supergun så snacka med honom, han kan kanske ge lite tips.

Wed Jan 24, 2007 00:27
Profile ICQ
Arcade Mode

sen bor killen som sysslar med arkad grejjer här i norr i luleå (brändön)

http://www.bd-automater.se/about.php

kan vara värt att kolla upp ^^

Wed Jan 24, 2007 00:54
Profile
Midnight sleazy

Vad händer om jag spelar med fel volt, går kretskortet sönder? Ja, ni hör hur oteknisk jag är, borde aldrig ha fallit för frestelsen öht.
Tror inte det är någon fara, bilden blev väldigt mörk (se bara till att inte sätta JAMMA-kontakten på fel håll!). Men jag är också värdelös när det kommer till ellära, kan bara dela med mig av nitarna jag gått på...

Wed Jan 24, 2007 01:01
Profile WWW

När man pratar om att justera volten brukar det vanligtvis gälla att variera den från 4,95 till 5,05 V, det brukar inte vara någon fara. Drar du däremot upp strömmen till 10 V(vilket man sällan gör) så luktar det nog bränt :-) Drar man på för lite så startar det troligtvis bara inte. Man brukar dock som sagt inte kalla det justera längre om man gör så stora ändringar.

Wed Jan 24, 2007 08:42
Profile
White pepper ice cream

Tack för alla bra svar. Undrar dock fortfarande om man kan köpa till ett nätaggregat med justerbar strömstyrka om behov skulle uppkomma? Eller måste SG:n liksom stödja det från början? Man blir ju lite paranoid när man läser alla dessa trådar på Shmups om hur kinkigt Ibara-kretskortet verkar vara när det gäller att få rätt voltstyrka. J2d, har du haft några problem med att spela ditt Ibara på supergun? Vad har du förresten för SG? Har du behövt justera volten?

Sedan undrar jag om det här skulle kunna vara något att köpa till, i den händelse att SG:n bara har en JAMMA-kontakt på själva lådan:
http://www.mikesarcade.com/cgi-bin/store.pl?sku=JAMMAEXT
Det flesta superguns jag tittat på verkar nämligen vara av modellen utan JAMMA-kabelfläta med kontakten på sjävla SG:n. Det vore ju bra om man slapp vara så bunden vid att ha PCB:n precis intill SG:n.

Dumma frågor. Önskar att jag varit mer intresserad av elektronik när jag gick i skolan...

Sat Feb 10, 2007 16:05
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next