It is currently Mon Jan 21, 2019 22:16

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
F.D. "TV-kort (eller nåt)" [numera kablageprat] 
Author Message
åkte till Japan och köpte mus

Post F.D. "TV-kort (eller nåt)" [numera kablageprat]
Scenario: Jag har ett gäng spelkonsoler. Den enda TV jag har klarar bara 50hz. Jag har en massa NTSC-shmups jag vill lira. Jag har även en stabil dator med stor fin skärm och 7.1-ljud.

Vad jag vill göra är alltså skaffa mig nå't tjosan kort så att jag kan koppla in mina konsoler till datorn och spela på den, nyttjandes dess skärm och ljud.

Vad för slax kort är det egentligen jag behöver för detta? Antar att det är nå't så jag kan koppla in SCART-kontakterna till datorn?

Last edited by KennyMan666 on Mon Jan 29, 2007 22:14, edited 2 times in total.

Sat Jan 20, 2007 07:38
Profile ICQ WWW
Arcade Mode

TV-kort som klarar av RGB är nog snuskigt dyra. Och komposkit RCA är ju inte så jättekul.
S-VIDEO är nog det bästa om du inte vill lägga ut en förmögenhet, men då måste du å andra sidan köpa massa nya kablar om du inte har sånna.

Sat Jan 20, 2007 10:28
Profile
karma police

Finns vgaboxar som tar olika konsoller så slipper du gå genom datorn. Billigaste lösningen men lär sänka bildkvaliten något.

Sat Jan 20, 2007 11:48
Profile
let's eat carrots together

X2VGA konverterarna är det roligaste du kan hitta för det här ändamålet då de ger ganska fin bildkvalitet på en VGA skärm men med det priset som de har så blir det billigare att köpa en ny TV. Förvänta dig riktigt usel bildkvalitet om du ger ut mindre än 1000 kr på VGA boxen eller kortet, det är inte en regel men det är så det brukar funka tyvärr :/

Sat Jan 20, 2007 12:25
Profile
Arcade Mode

köp en beggad 100hz tv på blocket eller nått.....gjorde jag å jag e fetnöjd

jag testade att köpa en sån där konverter för signalen och den funkade sådär...dåligt gjord och kass bild tyvärr. total waste of money

Sat Jan 20, 2007 15:33
Profile

Men... RGB, alltså. Jag verkar ha nån slax RGB-kontakt mellan grafikkort å skärm, utöver min DVI-kabel.

Så ser det ut bakpå datorn:

Image

Och så bakpå skärmen:

Image

Kan jag använda det här på något vänster? RGB-sladden används absolut inte för nånting, egentligen, men den följde med så jag kopplade in den.

Sat Jan 20, 2007 20:30
Profile ICQ WWW

Wow, är det där din skärm? Det är ju för fasen en TV isf, då borde den kunna ta lågupplöst RGB(Scart) på VGA kontakten. Den där Röda, Blå och Gröna sladden kan man lätt tro att det är RGB men det är komponent, det ger lika bra bild ungf men det är ganska stor skillnad på de två tekniskt sett så det går inte göra en adapter särskillt lätt.

Sat Jan 20, 2007 22:32
Profile

Och jo, min skärm, och min hand :P

Så hur ska jag koppla egentligen? Ska jag helt enkelt koppla in scart-kontakterna där i skärmen (och isf, vad ska in var, eftersom färgerna är olika?) och sen - kollade lite i skärmens egna meny - ställa om till komponent som source?

Sat Jan 20, 2007 22:42
Profile ICQ WWW

Image

Fast med scart hona istället för hane i andra änden som du sedan kopplar in dina konsoler i. Det KAN ju dock vara så att din skärm inte stödjer lågupplöst RGB på VGA ingången och isf får du hitta på något annat. Har du en PS2 så kan du ju bara köpa en komponent kabel till den och koppla in så har du PS1 och 2 spelandet fixat, sedan kan du ju skaffa S-video kablar till dina andra konsoler, så gott som alla har det så kan du spela med nästan duglig bild iaf. Det är ju de lätta sätten som sagt.

Det finns ju bättre sätt med men hade du kunnat fixa dem så hade du nog aldrig skapat den här tråden från början ens men givetvis kan jag försöka ta reda på dem med åt dig om du vill men du kommer behöva en crash-course inom video först isf :-)

Kolla i din manual och se om det står något om att man kan koppla in lågupplösta eller 15KHz aparater på VGA ingången. Vad heter skärmen, och vad gav du för den :-) Den ser ju helstabil ut och jag vill... nästan ha en. Med ett modellnummer så kan _kanske_ jag kolla upp om den taqr lågupplöst RGB på VGA ingången men främst kan jag kolla upp specs på den för mig egen njutning ;-)

Sat Jan 20, 2007 22:55
Profile

Det är den här: https://www.datorbutiken.com/home/defau ... ct=SAM244T

Givetvis tatebar, annars hade jag valt en annan skärm. :P

Sat Jan 20, 2007 23:37
Profile ICQ WWW
karma police

Fast med scart hona istället för hane i andra änden som du sedan kopplar in dina konsoler i. Det KAN ju dock vara så att din skärm inte stödjer lågupplöst RGB på VGA ingången och isf får du hitta på något annat.

Har du någon gång stött på en datamonitor som klarar en lowres signal över vga-ingången?

Sun Jan 21, 2007 00:24
Profile

MNK: Inte just monitorer för datorer men de med S-video portar som därmed kan hantera 15 KHz upplösning brukar klara det i många fall och på projektorer med VGA ingång så har jag stött på mindre projektorer som inte klarar 15 KHz över VGA ingången än det antal jag stött på som kan det.

Kenny: Oh jäklar vilken prislapp :-) Men ja det där verkar vara en riktigt fin skärm förutom det. Lite för dyr för mig dock, är ju mer än vad min PC kostat... Är osäker dock på om den tar lågupplöst RGB över VGA ingången, vore ju surt om den inte gör det och skärmen går sönder så du är medveten om att den risken finns.

Sun Jan 21, 2007 00:37
Profile

Tja, ny dator skulle införskaffas på grund av flytt, och jag var inte rädd att lägga ut pengar på den 8)

Hela systemet inklusive frakt och saker gick på en närmare 40 papp.

Chassit är mest über, det är på hjul och båda sidopanelerna går jättelätt att ta bort, man behöver inte ens en skruvmejsel.

Sun Jan 21, 2007 23:35
Profile ICQ WWW

http://xbox.about.com/od/xboxaccessorie ... dgerev.htm

Det där ser ganska exakt ut som vad jag är på jakt efter, fast ännu bättre. In med SCART-kontakterna från konsolen, in med USB-kontakten i datorn, presto!

Lär ju inte ge nån världsbäst bild... men den kostar bara bråkdelen av vad ett tv-korts-tjosan skulle göra, har hittat ett ställe som säljer den för 20 dollar...

Ser dock ut som om jag skulle behöva nå'n spejsad kontakt för att göra en fet SCART till tre små - finns det?

Mon Jan 22, 2007 19:40
Profile ICQ WWW

Uj, blir troligtvis ganska skabbig bild med den där men hur skabbig är ju frågan :-) Köper du en får du berätta hur resultatet blir.

Vill du göra om Scart till komponent(tre små RCA jacken)? Det enkla svaret är att det går inte, ja om du inte fixar en encoder eller något men dem brukar vara dyra... dyrare än TV kort. Men om du kör in den där grejen i USB så kvittar det ju. Fast den där tar inte RGB scart, du vet det va? Känns ju onödigt att köpa en sådan när du kan koppla in konsolerna till din skärm med komposit(gula jacket) eller S-video direkt.

Edit. Såg det här nu, har du också sett det?

"Also, keep in mind that this isn't an alternative to using a VDigi VD-Z3 or Neoya X2VGA+ because they do different things. The GameBridge lets you record screens and video to your computer's hard drive and the VD-Z3 and X2VGA+ let you connect your consoles to your monitor so you can use them in high definition. Big difference."

Mon Jan 22, 2007 21:32
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next