It is currently Wed Jan 16, 2019 16:21

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
F.D. "TV-kort (eller nåt)" [numera kablageprat] 
Author Message
karma police

Component-kablar till PS2 är billigt så jag hade börjat med en sådan.

Mon Jan 22, 2007 21:50
Profile
åkte till Japan och köpte mus

Hm, jag börjar långsamt förstå mig på saker å ting här, speciellt de olika typer av kablage det snackas om...

...tja, jag trodde att jag hade börjat förstå begreppen, men nu förstår jag mig inte på komposit igen. Men så det gula jacket bakpå där är komposit, huh? Och nu ser jag att jag har s-video där också...

Vad jag menade var att koppla in den feta SCART-kontakten i nåt och få ut sån där vit/röd/gul sladd, eftersom det är de färgerna man ser på den här bilden antog jag att man bara skulle koppla in direkt där som man gör till TVn, saken är bara den att min GC-sladd går direkt till det feta uttaget.

Men det som lockade mig med GameBridge (förutom att den var riktigt billig - och $19.90 var för version 1410, samma sida hade även version 1400 för $9.90) var att den faktiskt går via datorn snarare än att använda datormonitorn som en skärm för spelen - att få det att visas där antog jag aldrig var nåt stort problem, nån sladd eller så - vad jag undrade över mest var egentligen hur jag skulle få nån ordning på ljudet. GameBridge kör ju saker i själva datorn med sin egen mjukvara och därmed lär den ju använda sig av mina datorhögtalare.

Last edited by KennyMan666 on Tue Jan 23, 2007 00:23, edited 2 times in total.

Mon Jan 22, 2007 22:18
Profile ICQ WWW
MVS gamer

Vilken sida är det du snackar om som säljer gamebridge billigt. Är lite småsugen till laptopen.

Mon Jan 22, 2007 22:43
Profile ICQ

http://shop4.outpost.com/%7BWn3mjSZofr0 ... submit.y=0

Det tillkommer ju frakt och skit men jag betvivlar att det blir speciellt mycket, den där saken ser ganska liten ut. Och customer service påstår att "we quickly ship international orders just about anywhere in the world for very reasonable rates".

Mon Jan 22, 2007 22:46
Profile ICQ WWW
Arcade Mode

Inne på MNKs spår där, verkar ju betydligt enklare att bara skaffa komponentkablar (komponent är de där tre grön,röd,blå) till de maskiner du vill spela på monitorn? Först en sån här (1100kr på webhallen, i dyraste laget men tydligen bäst också)

Image

Och sen, såvida du inte har koaxial eller nåt annat knepigt för högtalarna kan du köpa en sån här, fast med hona istället för hane på röd och vit.

Image

In med kontakten i PS2:an, in med bilden i monitorn, in med ljudet i adaptern, in med högtalarna i andra ändan av adaptern.

Tue Jan 23, 2007 00:20
Profile WWW

Det här var egentligen en edit till en tidigare post, men äh, det får bli en ny post...

Hm - jag tror jag äntligen har fattat. Gul/vit/röda sladdar är komposit, och konverteras till SCART med såna feta kontakter.

Så frågan är egentligen... jag bör ju då helt enkelt kunna koppla in gul komposit bakpå skärmen, men var farao ska röd å vit in om jag vill använda datorns högtalare?

Så vad jag vill ha är nåt som omvandlar SCART till komposit, antar jag?

---

Och nu över till en riktig ny post.

Känns lite dumt att skaffa dyra komponentkablar om jag helt enkelt kan köra komposit, jag bryr mig inte så jävla mycket om att ha en perfekt bild.

Fattar vad du menar med en sån där ljudsladd, men förstår mig ändå inte på var den andra ändan ska - hela högtalarsystemet går via subwoofern och den har absolut inte några lediga kontakter.

Tue Jan 23, 2007 00:30
Profile ICQ WWW
MVS gamer

Komponentkablar behöver ju inte vara dyra iofs, mina till ps2 kostade $3 eller nåt på playasia (fast då ger dom väl inte perfekt bild heller iofs)

Tue Jan 23, 2007 01:07
Profile ICQ

Jag har snackat med en annan dude på IRC, och jag är -ganska- säker på vad jag behöver skaffa för att köra med komposit.

Förutsatt att jag inte har fattat helt fel på vad det är, sånt: http://www.webhallen.com/prod.php?id=53222 (för NES och GC - det finns en liten historia bakom varför min GC-scartkabel inte har komposit som den är)
Sånt: http://www.webhallen.com/prod.php?id=17653
Sånt: http://www.webhallen.com/prod.php?id=53263

Vad gäller högtalarkablaget.

Image
Image

Teorin är att jag kan köra in hannen från "multimediakablaget" i den vänstra runda porten på den lilla kontrollmodulen.

För övrigt har jag lärt mig mer om olika slax videokablar mellan tidpunkten jag postade om GameBridge och nu än jag har gjort tidigare i hela mitt liv.

Tue Jan 23, 2007 01:33
Profile ICQ WWW
Arcade Mode

Kör på komposit (den gula). Varför i hela friden ska du omvandla komposit till SCART med en "fet kontakt" för att sedan omvandla tillbaka till komposit? :shock:
Har du slängt de originalsladdarna så att du enbart har SCART-sladdar? Isf, köp nya. Annars är det ju alltid såna man får med (tillsammans med en fet kontakt som gör det till SCART om man skulle behöva det) när man köper en konsol.

Vad gäller ljudet så måste ju ljudet på något sätt komma in i datorn? Du får helt enkelt koppla ur den sladden och klura ut hur du kan få in spelmaskinens sladdar i just den sladden.

Andra och tredje länken: ja det skulle också kunna funka, men om sladden som kommer från subwoofern och in i datorn är en likadan 3,5mm hane behöver du en 3,5mm hona-hona också. Inte helt säker på att det funkar men det borde det göra, de får ju kontakt med varandra.

Ta inte illa upp, men måste erkänna att jag skrattade till lite när du kallade komponentkablarna för RGB och komposit för små SCART-kontakter.

Edit: förresten, varför ska du ha den första länken? Den har ju samma ändar. Du kommer inte att kunna koppla in den till din Gamecube eller NES på något sätt.

Tue Jan 23, 2007 02:22
Profile WWW

Kör på komposit (den gula). Varför i hela friden ska du omvandla komposit till SCART med en "fet kontakt" för att sedan omvandla tillbaka till komposit?

Öh, det ska jag inte. Som sagt, det finns en liten historia bakom det:

Emil wrote:
Har du slängt de originalsladdarna så att du enbart har SCART-sladdar? Isf, köp nya. Annars är det ju alltid såna man får med (tillsammans med en fet kontakt som gör det till SCART om man skulle behöva det) när man köper en konsol.
...
...
...
Edit: förresten, varför ska du ha den första länken? Den har ju samma ändar. Du kommer inte att kunna koppla in den till din Gamecube eller NES på något sätt.

Nä, jag har inte slängt några sladdar - dock så försvann min original-GC-kabel under Sapparikon:02. Hade med allt dit, men när jag skulle packa ihop och åka hem var den sladden borta. Köpte en ny för några tior och den hade inga kompositkontakter utan var direkt till SCART.

Dock har den en liten modul med tre komposithonor mitt på sladden, vilken jag antar man kan använda... vad gäller NES så har den ju bara komposit utöver antennsladden. Det är sladdar med komposithanar i båda ändar jag BEHÖVER.

Emil wrote:
Vad gäller ljudet så måste ju ljudet på något sätt komma in i datorn? Du får helt enkelt koppla ur den sladden och klura ut hur du kan få in spelmaskinens sladdar i just den sladden.

Allting - ALLTING - i mitt högtalarsystem går via subwoofern (om det inte sade sig själv så är den undre bilden kontaktsektionen av nämnda subwoofer). Den vänstra kontakten på den lilla modulen (som är "audio control pod" på baksidan av subben) är en line in. Borde det inte funka? Annars har jag en reservplan för det ändå.

Emil wrote:
Andra och tredje länken: ja det skulle också kunna funka, men om sladden som kommer från subwoofern och in i datorn är en likadan 3,5mm hane behöver du en 3,5mm hona-hona också. Inte helt säker på att det funkar men det borde det göra, de får ju kontakt med varandra.

Mellan subwoofern och datorn är de fyra sladdarna till vänster - grön, orange, grå och svart. På vägen blir dessa fyra sladdar tre - en grön, en orange och en svart, som ska in i ljudkortet. Denna 4/3 sladd är den enda kontakt högtalarsystemet och datorn har.

Emil wrote:
Ta inte illa upp, men måste erkänna att jag skrattade till lite när du kallade komponentkablarna för RGB och komposit för små SCART-kontakter.

Heh, ingen fara. Har man inte pysslat med sånt här över huvud taget tidigare... jag var fetn00b på allt sånt här tills jag började fundera på hur jag skulle gå tillväga.

Men nu vet jag äntligen vad ni menar när ni snackar om komposit och komponent och saker! Man lär så länge man lever! :P

Tue Jan 23, 2007 02:44
Profile ICQ WWW
let's eat carrots together

Det är en saj i ditt resonemang jag inte fattar, du säger att du inte bryr dig om bilden så mycket och gärna kör komposit... på en skärm för 10K? :/ Varför köpte du inte en CRT för en 50-lapp i affären isf? Ska du ha en så dyr och fin skärm så kan du ju försöka använda den till det som den kan göra bättre, nu stödjer ju inte NES bättre än komposit och GC komponent sladdar kostar APA men PS2 tycker jag du ska kosta på dig en komponent kabel till. Du får inte halvkass bild på en sån där högupplöst skärm med skruttig komposit bild, du får USEL bild med en sådan.

Det finns 4 stycken bildtyper som vi kan ta upp, eller vi kan ta upp 5 förresten.

Antenn - Sämsta du kan ha i bild och ljudväg. Ljud, röd, grön och blå färg samt sync komprimeras ihop till en eländig sörja och reslutatet är ju bara sorgligt. Fysikst sett är det en vanlig antennsladd bara.

Komposit - Näst sämsta, nu är ljudet seprarerat och låter riktigt dugligt men bilden är fortfarande usel men något bättre pga att den inte blandas med ljudet i kabeln längre. Denna typen av kabel manifesterar sig i tre stycken så kallade RCA jack, dem har färgerna Gul, Röd och Vit(den vita kan även vara svart). Den gula är bild och den röda är höger ljudkanal och den Vita är vänster. Finns det bara en vit som på NES så är det mono.

S-video - Något roligare än de andra, nu är ljus och färg signalerna separerade och får var sin kabel vilket gör att de stör varandra mindre och du får en schysstare bild. Kabeln ser ut som en tangentbords kontakt ungefär och är så gott som alltid svart, ljudet kommer i en röd och vit RCA kabel likt komposit.

RGB Scart - Nu pratar vi, det här är den bästa bild du kommer få i analog väg. Röd, Grön och Blå färg får var sin sladd och får noll störningar från varandra och bilden är knivskarp, färgerna rena och allt är himmelrike. Det här är det trevligaste som finns till en lågupplöst konsol. Nackdelen är att den bara kör låga upplösningar. Annars får man gå över till VGA som också är RGB fast med högre upplösning.

NOTERA Det står RGB scart, inte scart. Scart är bara en kontakt, det är det som är i kontakten som är viktigt, genom att använda en komposit till scart adapter så gör du INTE om bilden till RGB, du byter bara den fysiska kontakten på den.

Den sista bildtypen är Komponent - Den kör en besynnerlig komprimering jag inte ger mig in på här men i praktiken är den nästan likvärdig med RGB, en fördel är att den dessutom stödjer högre upplösningar. För att köra PS2 spel i progressive scan tex behöver du en sådan här. Finns inga nackdelar med den i princip. Dens kontakter är 5 stycken RCA pluggar, en Grön, Blå och en Röd kontakt för bilden. Den brukar även ha två till RCA pluggar för ljudet och som vanligt är det en Röd och en Vit kontakt, det är inte alltid det är med ljudkontakter dock.

Nu vet du förhoppningsvis vad det är för skillnad lite på dem så du vet varför vi säger att du ska köpa komponent kabel till din PS2(för det vet jag att du har ;-) ). Till din NES finns ingen räddning dock, det pga nintendos inskränkta syn på framtidstänkande så där blir det komposit.

Tue Jan 23, 2007 13:06
Profile

Det handlar liksom om att jag inte har nån lust att köpa en dyr sladd som bara funkar till EN av mina konsoler när jag kan köpa några sladdar som funkar till allt, och som jag ändå måste skaffa till två av dem.

Men visst, om jag anser att jag får alldeles för kass bild på PS2 med komposit kan det hända att jag kostar på mig en komponentkabel senare... men det vetefan om jag anser att jag har råd med just nu.

...det där var lögn, det har jag.

Men faktum kvarstår: Jag måste ha komposit ändå till NES. Du säger själv att GC-komponent är tokdyra. Därmed behöver jag ändå skaffa kompositsladdar för att spela dem på min monitor, och när samma sladdar även funkar till PS2 kan jag ju lika gärna börja med att använda dem och, som sagt, skaffa komponent vid ett senare tillfälle om jag vill ha bättre bild. Men det vetefan om jag kommer skaffa en för tusen spänn även om jag bestämmer mig för att skaffa en :/

Det här är även ett steg i ledet mot att jag skaffar mig en Wii, ville ha det klart för mig att jag kunde koppla in den till monitorn och så innan jag ens började fundera på att spara ihop till en...

Edit: Men visst, eftersom NES ändå bara fixar 50hz i PAL, och jag bara har PAL-spel, så kan jag fortsätta lira dem på min lilla TV, och andra spel på NES-emulator.

Så har du en lösning som är bättre än komposit men inte tokdyr och som funkar till både PS2, GC och Wii är jag idel öra...

Tue Jan 23, 2007 17:43
Profile ICQ WWW

Tja, nu har jag testat det här. Köpte odyra kablar på Siba. Kopplade in det som planerat.

Funkade gjorde det (ljudet också \o/). Spelbart var det.

Men tja.

Nå'n fantastisk bild blev det ju förstås inte, men det enda jag -egentligen- tyckte var surt var att det blev för ljust. Nåja.

Kanske får ta och investera i komponent ändå, men jag tänker då fan inte betala 1000 spänn för en sladd som bara funkar till en konsol - har därför kikat runt litegrann.

Och tja.

Nåt sånt här för tillfället. Och sen nåt sånt här när det blir dags för sånt.

Wed Jan 24, 2007 23:45
Profile ICQ WWW
let's eat carrots together

1000 kr för en komponent kabel? :/ Vart kostar de det? GC kabeln ligger väl runt 700 skulle jag tro nuförtiden men PS2 komponent kabel borde du få en schysst för runt 100-lappen.

Thu Jan 25, 2007 00:21
Profile
Arcade Mode

Det var den där monsterkabeln på Webhallen som kostar tusen. :P
Finns självklart billigare, men den där ska tydligen vara überbäst. Men jag tror inte att det märks så stor skillnad ändå. Komponent som komponent liksom, men jag vet inte, har ingenting här hemma som tar emot komponent.

Thu Jan 25, 2007 00:53
Profile WWW
Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next