It is currently Sat Jun 15, 2019 22:36

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
F.D. "TV-kort (eller nåt)" [numera kablageprat] 
Author Message
åkte till Japan och köpte mus

1000 kr för en komponent kabel? :/ Vart kostar de det?

Den som Emil länkade till lite tidigare i tråden.

Skaffar jag en komponentkabel - och det lär det väl sluta med att jag gör - kommer jag dock skaffa en som funkar till både GC och PS2. Antagligen den jag länkade till, Mad Catz brukar göra bra grejor.

Helst hade jag velat ha en som funkar till Wii också, men nåja. Det verkade som om jag fick välja mellan nåt som funkade till PS2 & GC eller PS2 & Wii och eftersom GC-exklusiva komponentkablar är snordyra i jämförelse får det bli Wii som får en separat.

När jag nu skaffar mig en Wii, det vetefan när det blir...

Thu Jan 25, 2007 00:54
Profile ICQ WWW
let's eat carrots together

Låter redigt skummt dock att den skulle fungera med GC. Det finns en vettig anledning till att GC kabeln kostar så mycket som den gör bortsett från att det står nintendo på den. Nintendo tyckte det var svinsmart att ta bort vissa komponenter ur GC:n för komponent video för att spara pengar. Dem komponenterna tryckte de in i kabeln istället vilket gav den ett fasansfullt pris vilket du sett själv.

Det ska inte vara något tredjeparts företag hittills som lyckats replikera de kretsar som sitter i GC komponent kabeln men om den där faktiskt funkar så får du säga till.

Thu Jan 25, 2007 10:00
Profile

Tänkte köpa den där kabeln, men det första stället skickade inte till Sverige. Kikade runt och sånt.

Men, tja, det ser ut som om den faktiskt inte funkar med GC ändå.

Men de flesta shoppingsajter påstår att den gör det. :(

Så, argh. Jag har fortfarande ingen lust att slänga ut 500 spänn på en komponentkabel som bara funkar till en konsol.

PS2/Wii-kabel finns för 20 dollar plus frakt på P-A, så tja. Eller heh, det verkar som om det blir billigare att köpa separata kablar, PS2 finns för 3-4 dollar och Wii för runt fem och uppåt. Visar sig vad det blir.

Så, tja... funderade på om man skulle ta och skaffa s-video till GCn istället, eftersom såna kablar fanns i priser från jävligt billiga till ännu billigare (hittade en för en dollar, exklusive frakt, men jag vetefan om de skeppar utanför USA).

Hur mycket bättre bild skulle jag egentligen få med s-video än komposit? Mitt största problem med kompositen var att bilden var för ljus, eller snarare var det kontrasten som var miffo (antar jag).

Mon Jan 29, 2007 22:05
Profile ICQ WWW
let's eat carrots together

Vill du veta en "kul" grej :-P PAL gamecubes stödjer inte S-video. Nämnde jag att jag hatar de som har hand om hårdvarudesingen på nintendo? Dem besluta iaf att S-video inte var nödvändigt för Europa då vi hade RGB och sket i det. Dem gjorde tvärt om i USA och besluta att de bara skulle ha S-video och ingen RGB, vad som verkar ännu galnare är att de verkar ha gjort samma sak med Wii... åhh, jag blir så less på nintendo ibland.

Enda konsolen de gjort som är någorlunda väldesignad ur hårdvarusynpunkt är Snes.

Mon Jan 29, 2007 22:34
Profile

Åh... visst fan. Minns just att jag upptäckte det faktumet själv tidigare.

Dumma Nintendo.

VGAboxar kostar miffo men GC-komponent är förvisso ännu dyrare.

Suck...

(edit: dock kom jag just på nåt. Jag fattar inte varför det inte slog mig tidigare. Jag ska ändå skaffa en Wii. Wii har billig komponentkabel. Wii kan köra GC-spel. Jag skulle ändå skaffat mig en Wii-komponentkabel.)

Mon Jan 29, 2007 22:50
Profile ICQ WWW
Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3