It is currently Mon Jun 17, 2019 10:30

Post new topic Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
HORI Real Arcade Pro Stick? 
Author Message
medlem

Post HORI Real Arcade Pro Stick?
Shmup är vad jag spelar och en Arcade stick är vad jag behöver! Känner att jag inte når upp till min potential när jag spelar med joypad. :wink: Jag har kikat lite på en HORI och undrar om det är någon som har någon erfarenhet av den? Skall man köra med nya knappar/stick osv osv? Spelar mest MAME just nu, men Dreamcast är på väg, liksom moddad PS2.

Mon Jan 29, 2007 20:06
Profile
MVS gamer

Hori Real Arcade Pro 1 hade i sina första modeller en mounting-plate för seimitsu-spakar som gjorde det jätteenkelt att växla från sanwa till seimitsu om man ville det. Dom flesta föredrar seimitsu före sanwa för shmups, men orginalspaken är det inget fel på egentligen.

Knapparna som sitter i HRAP från början är också helt ok, fast inga "riktiga" arkadkomponenter till skillnad från själva sticken som är en sanwa. Att byta dom mot valfria arkadknappar är dock more or less hur lätt som hellst och behöver ingen lödning eller liknande.

Skrev två guider för att modda HRAP1 (första modellen) för rätt länge sen, finns här.
http://buffis.com/?cat=3

Det är bra sticks även om man inte petar något på insidan dock :)

edit: Funkar fint att använda HRAP med ps2->dc converter för övrigt. Gjort det själv :) Annars så är officiella dreamcaststicken faktiskt helt ok också att lira med.

Mon Jan 29, 2007 20:35
Profile ICQ
Arcade Mode

Kommer dessutom en HRAP 3 snart (8:e februari). Den har dessutom en USB-utgång, så man slipper lagg via adaptrar om man kör med den på datorn. Hur den ser ut på insidan har jag ingen aning om dock.

Image

Image

Mon Jan 29, 2007 20:43
Profile WWW
MVS gamer

Lär innebära att den funkar nice med ps3 då också?
Ska väl finnas ps2-converters som funkar bra tydligen iofs

Mon Jan 29, 2007 21:09
Profile ICQ
White pepper ice cream

Har en HRAP1 som jag köpte av Buffi för ett tag sedan och kunde inte vara mer nöjd med den (iofs. är den moddad så jag vet inte hur originaldelarna känns). Nackdelen är väl att storleken inte gör den speciellt mobil, men å andra sidan innebär det att den också blir stabil och ligger skönt i knäet när man spelar (något jag hade problem med när det gäller Namco-stickan jag hade innan). Ett annat problem med första versionen av HRAP är att spegelytan gör att den lätt ser sunkig och flottig ut, om man inte orkar hålla på och putsa den varannan timme ungefär. Spelar ju ingen roll egentligen men det är lite irriterande.

Mon Jan 29, 2007 21:36
Profile
free your head

Rekommenderar också HRAP, riktigt gedigen och så härligt stor och tung. Kör med Seimitsu-spak och använde Buffis guide för att modda, funkar strålande.
Som Gakidou säger blir den fina ytan jäkligt flottig, men ångesten över att se den flottas ner lättade åtminstone för mig ganska snabbt. Kisar man så ser den fortfarande riktigt snygg ut dock!

Hur svåra är de senare HRAP-modellerna att modda? Går det ens utan jätteingrepp?

Mon Feb 05, 2007 02:24
Profile WWW
Arcade Mode

ursäkta om jag rippar tråden lite men tror ni ps3 stickorna funkar till ps2an?
funderar på en sånhera:
http://www.play-asia.com/paOS-13-71-zl- ... w-4-6.html
8)

Wed Feb 07, 2007 21:33
Profile
Normal Mode

Kanske off-topic, kanske inte, jag chansar.

Skulle vilja plugga in min HRAP i Xbox 360, men har inte lyckats hitta någon passande adapter. Finns det dugliga PS2->360-adaptrar, eller får man fulhacka? Någon som har tips?

Thu Feb 15, 2007 12:01
Profile ICQ WWW
White pepper ice cream

En av knapparna på min HRAP har fuckat sig. Är som att det är konstant autofire på den (bombknappen dessutom). Vet någon vilken storlek man ska ha på skruvmejsel och skiftnyckel? Buffi? Tänkte dra till Claes Ohlsson imorgon och inhandla, de kanske har bra och billiga satser med massor av olika storlekar.

Sun Mar 04, 2007 20:19
Profile
MVS gamer

En av knapparna på min HRAP har fuckat sig. Är som att det är konstant autofire på den (bombknappen dessutom). Vet någon vilken storlek man ska ha på skruvmejsel och skiftnyckel? Buffi? Tänkte dra till Claes Ohlsson imorgon och inhandla, de kanske har bra och billiga satser med massor av olika storlekar.

Mejsel är bara nån standardstorlek, sen är det några muttrar på insidan som är lite mer kinky... har inga mått direkt utan jag har lite olika konstiga "mutter-mejsel-grejer" som jag använt.

Annars kan du ju plocka med stickan om det blir nån träff här så kan jag kika.

edit: Fast clas ohlson lär väl ha soft verktygssatser annars antar jag :)

Sun Mar 04, 2007 20:37
Profile ICQ
White pepper ice cream

Mejsel är bara nån standardstorlek, sen är det några muttrar på insidan som är lite mer kinky... har inga mått direkt utan jag har lite olika konstiga "mutter-mejsel-grejer" som jag använt.

Annars kan du ju plocka med stickan om det blir nån träff här så kan jag kika.

edit: Fast clas ohlson lär väl ha soft verktygssatser annars antar jag :)

Ja, tänkte att jag ändå borde köpa lite verktyg. Kan ju vara bra till annat också (vet inte hur många gånger jag svurit över att inte ha rätt grejer när jag monterat möbler och skit). Fegar jag ur i sista minuten tar jag dock med stickan till dig.

Är det för övrigt en Seimitsu LS-32 eller LS-32-01 som sitter i min HRAP?

Sun Mar 04, 2007 22:24
Profile
MVS gamer

Enda skillnaden är typ hur dom ansluts har jag för mig

Sun Mar 04, 2007 22:38
Profile ICQ
White pepper ice cream

Köpte verktyg på CO idag (kände mig oerhört manlig) och fixade knapparna. Vet inte riktigt vad problemet egentligen kan ha varit eftersom det räckte med att byta plats på problemknappen och en annan för att allt skulle lösa sig. Nu fungerar alla knappar igen. Det var faktiskt riktigt kul (och lätt) att öppna stickan och fixa med knapparna. Är det lika enkelt att byta själva joysticken?

Mon Mar 05, 2007 23:19
Profile
MVS gamer

Köpte verktyg på CO idag (kände mig oerhört manlig) och fixade knapparna. Vet inte riktigt vad problemet egentligen kan ha varit eftersom det räckte med att byta plats på problemknappen och en annan för att allt skulle lösa sig. Nu fungerar alla knappar igen. Det var faktiskt riktigt kul (och lätt) att öppna stickan och fixa med knapparna. Är det lika enkelt att byta själva joysticken?

Sålänge du bara vill ha sanwas default-stick som jag glömt namnet på eller LS-32-01 som sitter i den nu så är det precis lika lätt ja :) Osäker på passformen annars på mountingplatesen, men lär finnas fler kompatibla sticks också.
Första HRAP är typ den mest lättmekade sticken som finns.

edit: Var förmodligen bara nån kontaktyta som glappade eller något btw. Kan ju vara någon knapp som börjar ge upp också. Du kan ju skrika till isåfall då jag har ett litet reservförråd.

Mon Mar 05, 2007 23:27
Profile ICQ
White pepper ice cream

Buffi, har du någon LS-32-01 att sälja? Om inte, är det någon som vet något lätt sätt att få tag på en sådan?

Wed Apr 11, 2007 14:23
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next