It is currently Sun Mar 24, 2019 19:41

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Vafan? (HRAP) 
Author Message
medlem

Post Vafan? (HRAP)
Köpte en SCIII HRAP arkadsticka och längtade skapligt på att få den. Idag fick jag den och körde lite fightingspel samt shmups. Fightingspel gick rätt bra, ibland hade jag lite svårt att utföra moves (men fortfarande mycket lättare än med handkontroll) men det är nog bara en vanesak. Däremot när jag körde shmups så är jag klart MYCKET sämre än med handkontroll. Alltså jag trodde man kunde göra finare rörelser enklare men planet nästan skjuter iväg vid minsta lilla beröring. Okej, lite överdrivet, men det är fan sällan jag får planen där jag vill ha det. Ibland drar den lite för långt in i kulor och allt möjligt, inte så jävla roligt alltså.

Kanske ska nämna att det är orginaldelarna i. Blir det verkligen så mycket skillnad om man byter ut? För som det ser ut nu så spelar jag nästan hellre med handkontroll. :(

Tue Jul 10, 2007 15:01
Profile
girlgamer

Du får vänja dig, antar jag. Håller själv på så någon annan som övergått till sticka får utveckla. Tycker små rörelser nog är enklare att göra med stickan.

Tue Jul 10, 2007 19:20
Profile WWW
medlem

Du får vänja dig, antar jag. Håller själv på så någon annan som övergått till sticka får utveckla. Tycker små rörelser nog är enklare att göra med stickan.

Alltså, det är speciellt Psykios spel det strular. I Psyvariar och Gradius 5 är det OK. I Strikers 1945 och Gunbird är det fan snudd på omöjligt att göra hårfina rörelser, då ens karaktär/plan är skitkänsligt och drar iväg vid minsta rörelse.

Får hoppas jag vänjer mig och blir bättre på det, för den är köpt mest för shmups.

Tue Jul 10, 2007 19:45
Profile
girlgamer

Tja, jag har ganska svårt för deras spel rent generellt nuförtiden. :wink:

Tue Jul 10, 2007 21:35
Profile WWW
White pepper ice cream

Det är nog bara övning som gäller. Man måste ha en speciell teknik för att det ska bli riktigt bra, inte dra i spaken vid små rörelser utan bara tappa lite (svårt att förklara). Sedan hjälper det nog om du byter ut stickan mot en Seimitsu, även om det knappast är det det hänger på.

Det enda råd jag har är att du ska fortsätta spela med stickan någon vecka. Sedan löser det sig nog. Och gör det inte det kanske det är bättre att köra på med handkontroll istället.

Tue Jul 10, 2007 21:40
Profile
Arcade Mode

hade samma förväntning med min HRAP2:a faktiskt , .. är nog en vanesak + bra ordentlig styrspak som reagerar på små rörelser men detta har ju ovanstående redan nämnt >_<

Wed Jul 11, 2007 01:12
Profile
Site Admin

Som ni säger tappa lätt i olika rikningar. En teknik är också undergrepps fattning om man gillar det. Ser man att japanska gamers använder.

Wed Jul 11, 2007 08:00
Profile
Arcade Mode

" tappa lätt " på kontrollen är ICKE lätt :/ , hade joysticken i sig varit väldigt väldigt rörelsekänslig så hade det varit lugnt (är seimitsu stickorna det?) , den som sitter i min HRAP2 reagerar inte snabbt utan det är en lagom stor död-area där inget händer mer lr mindre .. därför blir det svårt med de minimala rörelserna ..

Sun Jul 15, 2007 23:22
Profile
Arcade Mode

är det någon skillnad på Sanwa och Seimitsu stickorna förutom utseendet?
hört att Seimitsu är weapon of choise helt enkelt men har ingen möjlighet att prova i kabben just nu för har inte rätt mountingplate..

Fri Aug 17, 2007 16:54
Profile
MVS gamer

Seimitsuspakar är styvare, och alla vet ju att glädjepinnar ska vara så styva som möjligt.
Du får röra din kärleksspak mindre för att få utlösning på microbrytarna helt enkelt.

Fri Aug 17, 2007 17:05
Profile ICQ
Arcade Mode

låter "bra" ;) .. får i värsta fall fixa en nödlösning .. i shmups är det ju livsviktigt med smårörelser.

edit: provsmekt seimitsu stickan lite och visst känns den bra mycket bättre :O men jag behöver en korrekt mountingplate och det snarast :( ...

Fri Aug 17, 2007 18:04
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ]