It is currently Tue Jun 25, 2019 11:42

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next
DVD-inspelare 
Author Message
White pepper ice cream

Post DVD-inspelare
DVD Recorder alltså (säger man "inspelningsbar DVD", som väl möjligen är en mer accepterad svensk term för manicken, låter det som att man menar själva skivorna). Har precis köpt en sådan och så klart testat den med diverse olika spelkonsoler, överlag med nedslående resultat.

Det största problemet är att det finns en inte oansenlig fördröjning mellan input från en handkontroll tills dess att rörelsen syns på skärmen. Skitsvårt att spela actionspel mao. Till min supergun, som har RGB-scartanslutning, har jag kanske funderat ut en lösning som skulle kunna fungera, förutsatt då att sådana produkter finns. Jag tänker mig en scartsladd som delar sig från SG:n med en anslutning till tv:n och en till DVD:n. På så vis skulle man ju kunna tänka sig att man kan spela på tv:n utan fördröjningar precis som vanligt, medan DVD-helvetet spelar in utan att lägga sig i på något sätt. Alltså en scarthane in i SG:n som delar sig i två scarthanar (en till tv:n och en till DVD:n). Det enda jag kunnat hitta efter (förvisso mycket lite) googlande är en precis sådan manick jag tänker mig, men bara för vanlig scart utan RGB (stod till och med uttryckligen att den inte kunde dela RGB-signaler). Är jag tokig som tänker mig en sådan här lösning? Går RGB-signaler ens att dela i tu?

Det var det stora problemet, nu över till de små. Jag har lyckats få över inspelat material på datorn via ett program som heter AutoGK (hade ingen som helst aning om vad jag gjorde men det gick till slut). Sedan snurrade jag bilden så att den blev rätt väg i Virtualdub. Tycker att bildkvaliteten är helt okej, men tips på hur jag ska kunna förbättra den mottages med öppna armar. Känns som en hel vetenskap det där med hur man ska få videoklipp att se bra ut.

Problemet består i att ljudet är osynkat. Har ingen aning om vad jag har gjort för att det ska bli så (funkar perfekt på DVD:n) men jag antar att det är någon inställning jag borde ha joxat med i programmet. Finns det någon vänlig själ här på forumet som kan sådant där med överföring av video från DVD till dator, och har denne i så fall några rekommendationer på hur man utför sådana med bästa möjliga kvalitet (och utan bild/ljud-osynk)?

Här är iaf. en sample på hur det blev när jag testade igår:

http://www.megaupload.com/?d=MBEEETKK

(Tycker att det känns som att bildkvaliteten egentligen är lite för dålig för att filen ska kunna var 80 MB, men så blev det alltså)

Sat Sep 01, 2007 23:02
Profile
let's eat carrots together

Går fint att dela en RGB signal, fast... öhm ja var hittar man något som gör det att köpa tro... Jag hade troligtvis gjort en egen, fast det vill jag helst inte göra... så be mig inte göra en åt dig :-)

Sat Sep 01, 2007 23:25
Profile
Arcade Mode

trisst med problemen som uppstått, vad har du köpt för märke/model?

Sun Sep 02, 2007 01:56
Profile
White pepper ice cream

En Phillips någonting. Enda jag hittade med RGB in.

Sun Sep 02, 2007 09:41
Profile
Arcade Mode

Om den är som min (också en Philips) så finns det en TV/DVD knapp för att switcha mellan signalerna, sen bör du slippa lagget.

Hade precis samma problem med ljud-lagg när jag körde Virtualdubmod, det fanns nått sätt att fixa det med inställningar på ljud-codec'en, men kommer inte ihåg vilken. Kanske står nått här, http://www.arcade-extreme.com/users/jck/codificare_video/codificare_video.htm.
Annars finns Amadis DVD ripper, fungerade klockrent för ljudet, men har inga filter/crop etc.

Grym sample btw, speciellt med lagg.

Sun Sep 02, 2007 12:41
Profile
White pepper ice cream

Tack för tipsen! Ska absolut testa Amadis sedan. Tyvärr hittar jag ingen TV/DVD-knapp på min spelare. :(

Sun Sep 02, 2007 13:22
Profile
Batrider Mode

En parentes: trevlig replay där Gakidou, kanske en superplay rentav?! 8) Men shit, halva speltiden av banan går åt på den där till synes tråkiga mjölkningen av bossen. Det måste vara en seg transportsträcka, liksom vänta tre minuter på köra igång igen med nästa bana?

lite mer (jätte-) O-T: Grattis till Western Record btw. Tung titel, nu är ni tre i det exklusiva sällskapet! :wink:

Sun Sep 02, 2007 20:41
Profile
White pepper ice cream

En parentes: trevlig replay där Gakidou, kanske en superplay rentav?! 8) Men shit, halva speltiden av banan går åt på den där till synes tråkiga mjölkningen av bossen. Det måste vara en seg transportsträcka, liksom vänta tre minuter på köra igång igen med nästa bana?

Ja, usch. Man hinner helt tappa fokus på spelet under mjölkningen och det är riktigt svårt att lägga i en högre växel igen i början av tredje banan. Om det då åtminstone hade varit som Earth Crisis i Battle Garegga där bossen inte rör på sig, hade man ju kunnat lägga någonting på skottknappen och gå och koka kaffe eller något, men nu måste man ju sitta och småtappa på sticken i tre minuter. Är alltid livrädd för att dö på tredje banan när jag vet att jag i så fall omående tvingas genomlida andra bossen igen.

DMC wrote:
lite mer (jätte-) O-T: Grattis till Western Record btw. Tung titel, nu är ni tre i det exklusiva sällskapet! :wink:

Tack, tack. Synd att jag inte lyckades med att åstadkomma en lite mer betryggande ledning från J2d bara.

Sun Sep 02, 2007 22:56
Profile
White pepper ice cream

Tack igen toby för tipset om TV/DVD-knappen. Det visade sig att min spelare också har en sådan funktion, trots att ingen sådan knapp står att finna på fjärrkontrollen. Tjoho, ingen mer lagg!

Mon Sep 03, 2007 14:26
Profile
Pervert bastard

Wed Sep 05, 2007 11:13
Profile ICQ
White pepper ice cream

Wed Sep 05, 2007 19:08
Profile
Batrider Mode

Wed Sep 05, 2007 19:27
Profile
White pepper ice cream

Wed Sep 05, 2007 19:29
Profile
Pervert bastard

Vadådå?

Kolla in superplayen. Tror säkert att han gör den grejjen där han skjuter iväg hadoun på vänster sida och träffar larvfötterna för att sen placera sig ovanför tanken och bomba.

Wed Sep 05, 2007 19:42
Profile ICQ
White pepper ice cream

Menar du att tanken förstörs av hadoun och ger ifrån sig en gejser av 10K-medaljer som på femte banan? Alltså att hadoun förstör larvfötterna på vänster sida, och sedan förstör själva tanken efter att han skjutit sönder larvfötterna på höger sida? Har helt missat det på superplayen, och i så fall är det nog ändå för svårt för mig (måste fortfarande ha två hadous i början av femte för att få med mig fulla bomber från tanksen).

Wed Sep 05, 2007 19:59
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next