It is currently Tue Jun 25, 2019 11:43

Post new topic Reply to topic  [ 181 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Next
Stickbygge 
Author Message
Arcade Mode

Post Stickbygge
Jag tänkte att en allmän stickbyggetråd vore utmärkt (enkla mods är också välkomna).

Jag hade nyligen börjat planera att importera ett förlött Cthulhu-board (PS3/PC) och en uppsättning seimitsuknappar från staterna för att bygga en smidig liten shootersticka. Men så kom jag på att jag också behöver en shootersticka till Dreamcast, och sedan att jag i princip kan bygga en shootersticka som passar till dittan och dattan för enbart kostnaden av en PSX-DC converter.

Så, framför mig har jag nu:
1st slaktad gammal Dual Shock 1:a
1st Seimitsu LS-33 (Square & Octagonal gate, extra fjädrar tillhörande olika modeller)
En jäkla massa omaka knappar (fast seimitus är nästan ett måste)
En bunt lödgrejor
En aningen för hög pappkartong

Så jag kan ju bygga en :mrgreen:

Det som tar emot mest är att jag har skitusla kablar. Alldeles för tjocka och stela, vilket gjorde det till ett helvete att modda min HFS3:a (visserligen var allting ett helvete med den).
Lådan får ju ses som temporär, men jag har ingen aning om vad jag ska ersätta den med. Jag är inte så ambitiös att jag kan snickra ihop något efter Byrdos ritningar (ack så små, så snygga). Stickan måste dessutom top-mountas och då måste jag vara ambitiös för att få en jämn yta.
Att importera knappar blir inte kul det heller. 10 knappar = 300kr + frakt och tull. Visserligen behöver jag nog bara 4 knappar för en shootersticka, men det är liksom för lite för att skeppa hit från andra sidan klotet.
Men jag får väl en knäpp och slänger ihop allting snart.

Förresten, allt om det heta Cthulhu-brädet:
http://forums.shoryuken.com/showthread.php?t=162026

Sat Jan 10, 2009 18:25
Profile
Arcade Mode

Post Re: Stickbygge
Det dära Cthulhu-brädet ser väldigt litet och trevligt ut. Man behöver ju inte löda något alls då om man kör med klämmor på knappar och stickor.

Har du länk till "Byrdos ritningar"?

Jag har tre st lila skeleton-knappar av Seimitsu och ett gäng nya fina Sanwa-knappar som jag skulle kunna sälja. Spelar färg nån roll? Vet inte vad jag vill ha för färg själv på min nästa sticka, men vit, lila och rosa har jag, sex av varje.

Sun Jan 11, 2009 12:29
Profile WWW
Arcade Mode

Emil wrote:
Det dära Cthulhu-brädet ser väldigt litet och trevligt ut. Man behöver ju inte löda något alls då om man kör med klämmor på knappar och stickor.

Precis, blir hur smidigt som helst att byta ut delar, eller återanvända PCBet till ett nytt projekt.

Emil wrote:
Har du länk till "Byrdos ritningar"?

Jajamen: http://www.joystickvault.com/showphoto.php/photo/515/cat/507

Emil wrote:
Jag har tre st lila skeleton-knappar av Seimitsu och ett gäng nya fina Sanwa-knappar som jag skulle kunna sälja. Spelar färg nån roll? Vet inte vad jag vill ha för färg själv på min nästa sticka, men vit, lila och rosa har jag, sex av varje.

De tre seimitusknapparna är jag väldigt intresserad av. Snap-ins? Du är hemma i Svärje nu va?

Hur stor är DVD-spelaren du tänker bygga sticka av?

Sun Jan 11, 2009 14:35
Profile
Arcade Mode

Spelaren är nästan exakt lika stor som en Dreamcast. 20 x 20cm och 5cm hög (fast det kan man såga bort - 3cm borde räcka).

Knapparna är skruv in, vilket jag tycker är bättre för då kan man skruva så att de sitter stenhårt oavsett tjocklek på ovanskivan. Sanwa jag har är snap-ins. Och nej jag är tillbaka i Japan nu (tjoho!).

Sun Jan 11, 2009 15:00
Profile WWW
Arcade Mode

Emil wrote:
Spelaren är nästan exakt lika stor som en Dreamcast. 20 x 20cm och 5cm hög (fast det kan man såga bort - 3cm borde räcka).

Ett Dreamcast ärväldigt litet för händerna. Då måste du väl nästan placera stickan lite ovanför knapparna?
3cm låter också väldigt lite. Vad för sticka kommer du använda? LS-32?

Emil wrote:
Knapparna är skruv in, vilket jag tycker är bättre för då kan man skruva så att de sitter stenhårt oavsett tjocklek på ovanskivan.

Mjo, skruvisar är vad jag kommer behöva till mitt bygge också. Har hört att dom kan sitta dåligt på tunna metallplattor dock.

Emil wrote:
Och nej jag är tillbaka i Japan nu (tjoho!).

Tjoho! men är det värt att skeppa hit tre knappar dådå?

Här är förresten min nya blivande sticka:
Image

Måtten är 18 x 26 x 5,5cm. Nästan lite för hög för att ha på skrivbordet, speciellt med toppskiva och fötter.
Fördelarna är att den har handtag och är lätt att öppna. Halva botten är genomskinlig också.
Kabeldragningen ska jag lägga fokus på den här gången, genom att utnyttja gemensam jord och använda sockerbitar.

Sun Jan 11, 2009 16:46
Profile
Bäst på alla spel för alltid

Ska du bygga stickan av en verktygslåda :shock:

Tue Jan 13, 2009 02:04
Profile
Arcade Mode

Dragonforce wrote:
Ska du bygga stickan av en verktygslåda :shock:

Önskar det, men lådan tillhör ett gammalt hantelset jag fick av en flicka en gång i tiden (usch, nu kommer det här bli värsta sentimentalitetstickan ju). Det tråkiga är att materialet är ganska mjukt, och lätt, så jag måste fixa en ordentlig topplatta och kanske vikta den.

Jag kommer också klippa bort större delen av toppen på lådan pga ojämnheter på insidan.

Tue Jan 13, 2009 13:17
Profile

Jag har ett gammal träschabrak till pc-sticka som du kan få mot fraktkostnaden annars? Är inte helt säker på att den är tillräckligt djup dock.

Tue Jan 13, 2009 14:27
Profile
Arcade Mode

Dragonforce wrote:
Jag har ett gammal träschabrak till pc-sticka som du kan få mot fraktkostnaden annars? Är inte helt säker på att den är tillräckligt djup dock.

Är den 4cm hög så ska det inte vara nå problem. 3cm och jag tror jag får fila på botten.
Kan du fixa bilder?

Tue Jan 13, 2009 23:59
Profile

Jadå, ska försöka hinna med att fota imorgon.

Wed Jan 14, 2009 00:16
Profile

Här är bilder på åbäket:

http://i73.photobucket.com/albums/i237/ ... 153611.jpg
http://i73.photobucket.com/albums/i237/ ... 153612.jpg

Thu Jan 15, 2009 22:34
Profile
Arcade Mode

Det var väldigt rund form på den där, så det skulle nog bli för besvärligt för mig att fixa ny topp till den. Men tack så mycket för besväret!

Thu Jan 15, 2009 22:57
Profile

No probs, slänger in den i garderoben igen :)

Fri Jan 16, 2009 10:26
Profile
Arcade Mode

Hur gör man enklast för att kunna lira på 360 utan att behöva löda ny kontroll? PS2->360 adaptrar verkar svindyra, fattar inte varför? Kan Cthulhu-brädet hjälpa till på något vis? 360 har ju också USB, men om det står att det funkar på PC och PS3 så tror jag inte det funkar på 360...

Tue Feb 03, 2009 14:45
Profile WWW

Enligt vad jag hört är det enda alternativet till adapter att slakta en 360 kontroll, men det finns kanske någon som har bättre koll?

Wed Feb 04, 2009 16:47
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 181 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Next