It is currently Thu Jan 17, 2019 08:55

Post new topic Reply to topic  [ 181 posts ]  Go to page Previous  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Next
Stickbygge 
Author Message
medlem

Post Re: Stickbygge
emphatic wrote:
Psycho_Squid wrote:
Har du byggt denna sticka alltså?

Det är en Mad Katz Street Fighter Tournament Edition-sticka som han moddat utav bara helvete. :lol:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=594910

Fint blev resultatet minst sagt. Grymt inspirerad jag blev att bygga en egen med fantastiska specifikationer. :twisted:
Optisk joystick kanske vore något att satsa på? Skulle trådlöst fungera eller är det uteslutande kabel som "gäller"?

Image

Sun Jan 02, 2011 16:38
Profile
laserfejs!

Copy/Paste här som jag skrev på Arcade Otaku:

My youngest girl is a lefty, so I decided to level the playing-field when she's playing Puzzle Bobble on the 360 with her sister, I'd give her a stick of her own.

End result:

Image

Parts used:

4 clear Seimitsu 30 mm, 2 purple, 2 smoke
2 SANWA 24 mm, start/select - purple one is a place-holder until I've bought another white one
1 Madkatz JLF-clone fitted with proper JLF PCB, white Qanba shaftcover and LS-56 washer to match the pink ball
1 leftover plate from a Chinese crapstick to funtion as mounting/spacer to the JLF-plate
3 strips of double-sided adhesive tape, 2 for the stick, 1 for the PCB
1 ReMatch PCB (PC, PS2 and PS3) with special PS2 cable (can be gotten from vigo @ BYOAC)
1 CD carrying case

Holes done, marked the spot the plate is going:

Image

Plate has double-sided tape:

Image

And, done:

Image

Outside view:

Image

PCB went in quite easy and lovely:

Image

Made a small groove for the cable using a hobby knife:

Image

Bob's yer uncle:

Image

It's a bit too light right now, needs to stuff something heavy into it, but I'm quite pleased with it so far.

Sun Oct 07, 2012 10:40
Profile WWW
Arcade Mode

Skitläckert litet bygge!

Mon Oct 08, 2012 19:10
Profile
medlem

Hej, var ett bra tag sedan jag tittade förbi här men nu när jag är riktigt sugen på att bygga en "fighting stick" så tänkte jag att detta kanske är rätt ställe för att få den info jag behöver.

Jag har aldrig haft någon sticka förut men är väldigt sugen på att bygga en problemet är att jag inte har någon aning om hur man gör och vilka delar man ska ha.
Det största problemet är väll egentligen vilen hårdvara jag ska ha resten borde jag kunna lista ut.

Jag hade tänkt att spela Touhou med denna sticka så en känslig joystick är ganska viktigt knapparna är dock inte fullt så viktiga att de har super respons.

Kan någon rekommendera vad jag bör köpa för grejer/ kitt eller kanske ungefär vad det kostar att bygga en sticka av acceptabel kvalitet.

Tack på förhand.

Fri Nov 02, 2012 22:31
Profile
laserfejs!

kiyoshi_Akamori wrote:
Hej, var ett bra tag sedan jag tittade förbi här men nu när jag är riktigt sugen på att bygga en "fighting stick" så tänkte jag att detta kanske är rätt ställe för att få den info jag behöver.

Jag har aldrig haft någon sticka förut men är väldigt sugen på att bygga en problemet är att jag inte har någon aning om hur man gör och vilka delar man ska ha.
Det största problemet är väll egentligen vilen hårdvara jag ska ha resten borde jag kunna lista ut.

Jag hade tänkt att spela Touhou med denna sticka så en känslig joystick är ganska viktigt knapparna är dock inte fullt så viktiga att de har super respons.

Kan någon rekommendera vad jag bör köpa för grejer/ kitt eller kanske ungefär vad det kostar att bygga en sticka av acceptabel kvalitet.

Tack på förhand.

Om du kan snickra så kan du kolla här: www.slagcoin.com för byggtips. Annars är Mad Catz Wii-stickor ganska billiga (på eBay) och de går väldigt lätt att stoppa i bra delar och PCB i som funkar bra mot PC.

Vill du bygga själv så rekommenderar jag följande delar:

Seimitsu LS-56-01 eller LS-58-01 sticka | väldigt bra till shmups, LS-32-01 är den mest populära shmup-stickan, men bara för att alla inte provat de andra två som är klart bättre)
Octagonal restrictor till LS-56/LS-58 | gör de åtta riktningarna mer definierade än den fyrkantiga restrictorn som den säljs med
Seimitsu-knappar | bygger du i trä så är det bäst med modellen med en gängad kropp och mutter, funkar bra även till plåtpanel - inte lika superkänsliga som SANWA-knappar, helt perfekta till mashning
ZD Re-Match PCB | funkar till PS2/PS3/PC, kostar lite och är lätta att installera (syns i Windows som en gamepad) http://forum.arcadecontrols.com/index.p ... 744.0.html

Re-Match säljs med kablage som passar till Seimitsu's och SANWA's 5 pin-kontakt (på Seimitsus -01 modeller), så köp inte någon utan sådan (de har ett kretskort istället för vanliga mikroswitchar)

Knappar och stickor köper man från arcadeshop.de, akihabarashop.jp eller http://gremlinsolutions.co.uk/

Sun Nov 04, 2012 22:32
Profile WWW
medlem

Jag han införskaffa detta innan jag såg att jag fått svar.

1 x Seimitsu LS-58-01 Joystick - Purple
1 x Toodles Cthulhu Multi-Console PCB
8 x Seimitsu PS14 K 30mm Snap In Pushbutton Purple

synd att jag inte skaffade en sån där platta som gör att man får ett åttakantigt "rörelseområde"
men är åttakantigt bättre än cirkulärt? eller är det oftast en smaksak?

Jag tänkte bygga lådan huvudsakligen i trä, metall och plexiglas.
Jag är inte helt säker på hur jag ska göra lådan men jag får se när jag får hem grejerna.
Borde inte ta så lång tid innan jag får mina grejer, förhoppningsvis i slutet på nästa vecka.

Sun Nov 04, 2012 22:53
Profile
Arcade Mode

Jag borde definitivt pröva octo-gate. Har en liggandes, som jag hoppas passar någon av mina seimitsus.

Har aldrig blivit av att jag stoppat in den i någon för att jag inte velat bli ovan med standard square gate.

Sun Nov 04, 2012 23:27
Profile
laserfejs!

Voxbox wrote:
Jag borde definitivt pröva octo-gate. Har en liggandes, som jag hoppas passar någon av mina seimitsus.

Har aldrig blivit av att jag stoppat in den i någon för att jag inte velat bli ovan med standard square gate.

Passar endast LS-55/56/58. Eventuellt LS-40 också. Anledningen till att jag tipsade om den är att när man väl handlar annat så är det en liten struntsumma för att slippa undra vilket som är bäst sen. ;) Jag gillar att "åka på gaten" i vissa spel, och det är mest i såna spel som man märker hur stor skillnad det är. Om man bara sitter och tap-dodgear så märks det ju inte.

kiyoshi_Akamori: Hoppas du postar bilder här under byggets gång, alltid kul att se. Kolla här för inspiration: http://shoryuken.com/forum/index.php?th ... ing.75228/

Mon Nov 05, 2012 22:27
Profile WWW
medlem

Bilder på projektet kommer självklart postas här.
Fanns en del riktigt trevliga stickor på den sidan ska se om jag hittar något
som kan inspirera mig ytterligare.

Jag är ganska säker nu på hur jag ska bygga lådan, blir som sagt Touhou tema (mer exakt Yukari Yakumo tema)
vilket kommer resultera i att mer eller mindre allt blir svart eller lila.
kommer köra med träbotten, träsidor, metalltopp och sedan allra överst plexiglas så att man kan köra med utbytbara bilder.

Tue Nov 06, 2012 08:32
Profile
medlem

Fick detta i går

Image

Det första jag jag började med var att såga och fila till plexiglaset jag ska ha på ovansidan

Image

Nästa steg blev att såga till sidorna och svarva ur ett "spår" som toppen ska ligga på och sedan kapa till kanterna i en 45-gradig vinkel

Image

Sidorna limmade

Image

testade passformen och det ser ganska bra ut

Image

filar upp hållen för knapparna och stickan

Image

spacklade lite väll tjockt lager så det blev ett helvete att slipa (blev extra jobbigt då det var väldigt hårt spackel)

Image

alla hål klara för toppen och spaken och allt passa prefekt.

Image

Nu ska jag slipa lite mer på sidorna, fixa en botten, borra hål för skruvarna sen är det bara att plocka ihop altting och
se om jag lyckas koppla ihop alla knappar på rätt sätt

Last edited by kiyoshi_Akamori on Tue Nov 13, 2012 23:36, edited 1 time in total.

Tue Nov 13, 2012 18:17
Profile
Arcade Mode

Du får det att se så enkelt ut :)

Tue Nov 13, 2012 21:10
Profile
medlem

Voxbox wrote:
Du får det att se så enkelt ut :)

Tackar, men det blir lätt så när man inte postar de misstag som gjordes,
t.ex så mätte jag fel när det kom till sidorna så jag fick göra om den delen från början när jag trodde det var klart för att bygga ihop det
Sen så skapade jag mig en massa extrajobb bara för att jag inte orkade åka iväg och köpa rätt sorts spackel (fick åka iväg och köpa det i dag istället...)

Kan komma en uppdatering redan i morgon om jag får lite tid över.

Tue Nov 13, 2012 23:59
Profile
laserfejs!

Vänsterhänt? Snyggt jobbat.

Wed Nov 14, 2012 22:21
Profile WWW
medlem

emphatic wrote:
Vänsterhänt? Snyggt jobbat.

Nej jag är högerhänt och det är just på grund av det jag vill ha stickan i högernanden då det krävs mer precision
att styra stickan än knapparna.

Det var en av anledningarna till att jag byggde en egen.

Dock bygger jag den så att det bara ska ta ca 3 min att byta sida på knapparna och stickan.

Blir ingen uppdatering på projektet då jag bara han grundmåla i dag.

Thu Nov 15, 2012 00:55
Profile
laserfejs!

kiyoshi_Akamori wrote:
Nej jag är högerhänt och det är just på grund av det jag vill ha stickan i högernanden då det krävs mer precision
att styra stickan än knapparna.

Det var en av anledningarna till att jag byggde en egen.

Dock bygger jag den så att det bara ska ta ca 3 min att byta sida på knapparna och stickan.

Blir ingen uppdatering på projektet då jag bara han grundmåla i dag.

Jag är också högerhänt, men det kanske är för att jag är uppvuxen med att spela med vänster hand på stickan som det känns självklart, dock tror jag att det har med höger/vänster hjärnhalva att göra mest. Jag kan inte masha med vänsterhanden för fem öre, och skulle jag lyckas så skulle det ta så mycket koncentration att det inte fanns något kvar att styra med. ;)

Tänkte precis som du att det nog blir lätt att byta håll på den där om du känner att det blir konstigt. Ska bli kul att se hur det slutar.

Thu Nov 15, 2012 23:58
Profile WWW
Post new topic Reply to topic  [ 181 posts ]  Go to page Previous  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Next