It is currently Thu Jul 18, 2019 23:22

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Kinabyggen: joystick och knappar från kina 
Author Message
Arcade Mode

Post Kinabyggen: joystick och knappar från kina
Beställde en kinabyggd joystick och sanwa kopia knappar från Japandeals sida för ett tag sedan och tänkte nu posta lite intryck. Gjorde det mest för att jag var nyfiken och om grejerna var bra så kunnde de användas till en stick.

Så här är de: En "gul balltop joystick" och "gul sanwa kopia knapp"
Image

Tänker börja med knapparna. Till att börja med kan jag säga: gillar du sanwa så köp absolut inte dessa, mer om det sen.
Färgen diffar ganska rejält plunger'n är gulorange, resten är orange. Syns inte så bra på bilden förrutom på höger sida, men syns mer än väl i verkligheten.

Knapp demonterad
Image

Sanwa är kända för att minsta beröring aktiverar microswitcharna, dessa är tvärsom. Man måste trycka och man måste dessutom trycka hårdare än på vanliga happ knappar.
Japanska knappar är kända för att inte "klicka", dessa kopior klickar.
Knapparna känns lite "sladdriga" (vilket inte är så konstigt med tanke på konstruktionen)
Själva finishen på knapparna är det inget fel på, blanka och lena mot fingrarna. Inga synliga defekter (gjutskägg, märken från avbryten plast osv) när knapparna är monterade.

Då jag väntar på mina seimitsuknapparska komma, så passade jag på att montera dessa i mitt "bord" och tog tillfälle i akt att fixa kabeldragningen.
Image

Så till det viktigaste, hur är de att spela med: Tyvärr inge bra alls, jag gillar de verkligen inte.
Spelade lite sengoku 3 igår för att masha in dem rejält :p Att snabbtrycka flera gånger är svårt.
Jag gillar inte känslan i dem, föredrar till och med happ framför dessa :p

Kommer mosa in knapparna i en stick jag troligtvis kommer att skänka bort, så till lite nytta kommer de.

Kommer uppdatera med "gul balltop joystick" aka "armbrytarstickan" senare när den monterats.

Håll tillgodo med en bild på en kinesisk joystickkartong :p
Image

Thu Sep 17, 2009 08:54
Profile WWW
laserfejs!

Post Re: Kinabyggen: joystick och knappar från kina
Tror det var såna knappar jag fick med mitt kinesiska kabb. Undvik. Hur var joysticken där då?

Thu Sep 17, 2009 11:26
Profile WWW
Arcade Mode

När Hori inte/knappt kan göra ordentliga knappar/spakar så tvivlar jag på att kineserna kan. Men kul att du offrar dina slantar för att testa, hoppas det inte var så dyrt :)

Thu Sep 17, 2009 11:35
Profile
Arcade Mode

Del 2

Joystick
Orkade inte demontera hel, men det känns inte som det behövs heller.
Värt att notera:
Skaftet är ej av rostfritt, mitt hade lite rostiga jack.
Dustcovern är av modell XL med extra gjutskägg
Bollen sitter fast i skaftet och går inte att få bort utan stora mängder våld och verktyg
Joysticken är i övrigt gjord i plast.

Undersidan
Image
Här ser man lever-switcharna, dessa är av modell crapptastic deluxe. De ser verkligen dåliga ut med dåligt gjuten plast.
Dessa sitter fast med plastclips, men de sitter inte så bra. Går att rucka på dem om man vill.

Image
Monterat och klart :p Inte så snyggt kanske, men funktionellt. Kopplade bara in 4 knappar, de andra 2 är dekoration.
Kung Calle (enkronor) hjälpte mig att sänka sticken så bollen hamnar i bra höjd (ca 25-26mm, panel till undersidan av bollen)

Image

Speltest och intryck: Switcharna har lite ojämn engage. Fjädern är av modell hård och stor :p

Provade spela lite sengoku3. Stickan fungerade riktigt bra, inga problem med dubbeltap för att dasha och göra specialare, i kombination med happknapparna så fungerade det riktigt bra.

Körde även lite SF3:3s. Visst funkar de, fast inte optimalt. Den har lite för stort throw och ojämn engage för att jag ska gilla det helt.

Sen blev det ESP Ra De: Huuu bara att glömma, ge mig min suzo :p

Slutsats: I brist på annat duger den fast inte till shooters. Riktigt skön till beat'em ups, går hyfsat till fighting (bättre än happ competition iaf för min del)

Hållbarhetstesten är inledd, får se hur den slutar. Pallar den misshandeln från mina ungar så klarar den det mesta :p
Image

Thu Sep 17, 2009 15:35
Profile WWW
laserfejs!

Inget för finsmakaren då kan jag tänka. Verkar fjädern rostfri? Jag föredrar hårdare fjädrar, men de jag fick med till mina kina-stickor var de mjukaste jag provat. Men de joystickarna var ju typ trasiga i nyskick också. :/

Thu Sep 17, 2009 20:06
Profile WWW
Arcade Mode

Quote:
Verkar fjädern rostfri?

Ingen aning faktiskt, har inte kollat på den så jag kan inte säga nått om dimensionerna heller igentligen. Stickan är hårdare än suzo inductive, men switcharna gör ju oxå sitt till. Personligen föredrar jag hårdare fjädrar jag med. Ska köpa en ask fjädrar nästa gång jag är in på biltema, behöver ett par hårdare i blaze'n.

Angående fjädrar:http://www.youtube.com/user/kkowal97#play/uploads/1/PE0CfSJhp2w

Thu Sep 17, 2009 23:20
Profile WWW
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ]