It is currently Wed Mar 27, 2019 00:32

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Blaze Twinshock Mod 
Author Message
Arcade Mode

Post Blaze Twinshock Mod
Köpte en sån här billigt på tradera
Image

Stickorna ska väll föreställa sanwa jlf kopior med lös fjäder och hård microswitch
Knapparna är mer lika seimitsu än sanwa i känsla. De är inte heller gjorda för 30mm hål utan snarare 28mm.
De mindre knapparna använder 25mm hål.

Bild innuti
Image
Som synes är knapparna lödda direkt på pcb't och stickan innehåller en massa pcb'er och 2 rumblemotorer

Image
Här ser man switcharna som sitter i joysticken, dessa är kopior av omron (v-serien om jag inte minns fel) Tröga switchar med sen engage, känslan i dem är inte långt ifrån riktiga omronswitchar, men jag befarar att hållbarheten och kvalite är långt från äkta vara.

Stickan är uppbyggd på samma sätt som den som sitter i gul/grå ps1 namco. Det som skiljer är monteringenshål, lite tjockare pivot på namcon och lite mindre gate på namcon.

Till vänster namco gate och till höger blaze
Image

Efter att ha lekt runt med en del fjädrar och switchar så har jag nu fått fram en ganska skön sticka.
Kort engage, fjäder som en inspelad ls-32'a och överlag tight och smooth känsla.
Det enda som ska åtgärdas lite mer är throwet. Kör med ett lager krympslang nu men det är inte tillräckligt

Har bytt ut switcharna mot cherry kwj. Dessa är mycket mjuka och har kort engage. Stickan blir jäkligt "smooth" med dessa då man får jämt motstånd även efter engage. På orginal/omron så tappar man allt motstånd efter engage och det gillar jag inte.
Har smörjt upp med silikon smörj-spray.

Fjädern som sitter i orginal är alldeles för mjuk för att användas med cherry's så jag har vidgat en fjäder hittad i en biltema fjädersortiments-ask (fanns ingen tillräckligt bred). Kommer att byta ut mot ls-32 eller ls-56 fjäder senare.

Image
Ett till problem är ju 8-knappars layout. Knapparna sitter orginal helt miff. Så jag lödde av kretskortet och drog kablar till 6 av knapparna.
Ändrade till standard ps1 arkardsticks-layout. Nu slipper man sitta och ändra knappar i alla spel, kör samma layout på alla mina stickor.

Image
Plockade ur switcharna och tejpade ner plungersarna så knapparna får agera pluggar, slipper man trycka fel :)
Kastade även på en Seimitsu boll.

Så nu är P1 sidan fixad, P2 kommer få samma moddar (började med P1 då den stickan var sämst)

Mon Sep 28, 2009 13:50
Profile WWW
laserfejs!

Post Re: Blaze Twinshock Mod
Wow, du jobbar snabbt. Men har du någon tid att spela med allt moddande du sysslar med? :lol:

Mon Sep 28, 2009 14:43
Profile WWW
Arcade Mode

Quote:
Wow, du jobbar snabbt. Men har du någon tid att spela med allt moddande du sysslar med?

Heee,,,, inte så snabbt, började kolla redan första dagen jag fick hem den och började byta delar dagen efter :p
Största problemet är att hitta fjäder som passar med switcharna och pengar till nya delar.

Med 4 ungar i åldrarna 2 mån - 7år så har man inte så mycket tid :p Men igår hann jag med både lite contrra rebirth och gradius rebirth. Tog en runda med suzon och klarade häxan surtant: inte nudda park (på bolibompawebben)

Mon Sep 28, 2009 19:23
Profile WWW
Arcade Mode

Image

Nu är blaze'n klar för tillfället. Blir nya knappar när jag får råd.
Inte så snyggt inuti kanske, men sånt bryr jag mig mindre i. Så länge det inte stör funktionaliteten bryr jag mig inte.

Nu är både P1 och P2 sidan identiska med 6 knappars layout.
Båda stickorna är moddade med cherry jlw röd plunger switchar för en smoothare känsla, vävtejp på actuatorn för att minska throwet lite och vidgade biltema fjädrar för mer snappynes/bättre centrering/mindre glapp.

Det mest tidskrävande med detta bygge har varit fjädrarna. Har testat ett helt gäng olika och nu hittat ett par som är nästan perfekta.
Skulle haft lite styvare bara för att få stickorna lite mer "snappy"
Vidgade dem med en låsringstång. Man lär ta det lungt och lite i taget så man inte gör fjädern skev.

Är riktigt nöjd med stickorna faktiskt. Fungerar riktigt bra till fighting, lagom throw och smootha hela vägen.

Wed Sep 30, 2009 12:06
Profile WWW
Arcade Mode

Schysst jobb! Insidan ser bra ut tycker jag.

Wed Sep 30, 2009 12:35
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ]