It is currently Thu Jan 17, 2019 08:46

Post new topic Reply to topic  [ 129 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Next
PC till arkadmonitor? 
Author Message
Arcade Mode

Post Re: PC till arkadmonitor?
Har testat programmet och jag vet inte om det var det programmet eller PsX emulatorn som gjorde så att muspekaren fastnar till en viss punkt.

Dessutom verkar inte 256x192 stödjas av mitt grafikkort.

Har pillat lite med epsxe emulatorn.

Ska försöka få emulatorn mer stabil. Kanske är mitt grafikkort som är för klent.

Mon May 17, 2010 08:40
Profile
Arcade Mode

Din dator ska utan problem klara av psx spel, emulerade psx på en bra mycket sämre dator för evigheter sedan :p

psx är ju dessutom ganska speciell då den använder flera olika upplösningar i samma spel.

Tycker inte usb poolningeb ska ställa till besvär för andra enheter än de du ändrar, du får väll testa lite.

Vet att andra usb pooling tweaks påverkar alla enheter o då kan minneskortsläsare o sånna prylar få frispel.

Tweakning av poolingrate är ju inte direkt nått nytt, många fps spelare använder det till usbmöss, många fightingspelare använder det oxå till arkadstickor o dyl.

Mon May 17, 2010 13:03
Profile WWW
Arcade Mode

Ja, jag fick igång emulatorn ordentligt nu, var lite inställningar som behövdes göras, som vanligt.

ska ta mig en titt på usb-grejen med, se om jag får någon ordning på det, och 256x192 upplösningen och högtalarna och...

Så det är svårt att få perfekt upplösning på psx? Kör nu på 320x240. Är det bäst och köra med den, eller finns den nån bättre?

Mon May 17, 2010 21:46
Profile
Arcade Mode

Funkar 320x240 bra i psx emun så kör på det.
Vill man ha det autentiskt så är det väll 640x480i (som en tv alltså) som gäller men då flimrar ju bilden, mycket skönare för ögona att köra progresivt.

Psx har ingen bestämd intern upplösning så spelmakarna kunde välja själv, många spel använder dessutom flera olika upplösningar, tex en för meny, en för video o en för själva spelet. Dessa strechas (om det är "fyrkantiga upplösningar" som 256x256) väll sedan när de skickas ut till tv'n så det ska passa bra.

Tue May 18, 2010 13:34
Profile WWW
Arcade Mode

Har kört med 320x240 nu ett tag och det fungerar bra, så jag lirar vidare med det.

Har lite funderingar när det kommer till java/flashspel. Vet du vad det är för upplösning på sånna'? tänkte att jag skulle ge playsega.com en chans om man kan få spelen i fullskärm, dock körs ju inte spelen i originalupplösning. så det blir ju inte lika bra som emulatorn och såklart äkta hårdvara, men vill ändå testa.

Testade snabbt 800x600, men det blev för smalt på höjden (hela bilden kom inte med), och för brett på bredden. Så borde vara något mindre än 800 och något mer än 600. De jäklarna är väl helt fyrkantiga? Så det lär vara samma summa på båda. Typ 754x754 eller nått :P

Wed May 19, 2010 14:53
Profile
Arcade Mode

Flash har väll ingen fast upplösning, har märkt att det varierar ganska mycket mellan olika spel när ungarna spelar sånt :p

www.skojspel.se finns det en "slider" som man kan ändra storleken med så spelen kanske är skalbara!? ..... jaja, inget jag skulle bry mig i alla fall.
Har du inte nog med att konfigurera alla emulatorer o stuff :p

Själv är jag inte ens helt klar med mame ännu, men har i alla fall kompilerat en egen version med hiscore stöd o nonag patch osv. :)

Wed May 19, 2010 16:51
Profile WWW
Arcade Mode

Det verkar som att man själv kan ställa in flashspelaren och då är följdfrågan. hur?

Kom på att flash kör med vektrorgrafik, så man kan ju forma utan att kvalitén försämras.

Jo, vet att jag redan har att göra, men jag är tyvärr lite en sån. Jag avslutar aldrig nånting, utan jag bygger på med nya saker hela tiden, dessutom blir jag aldrig nöjd. Så jag kommer nog hålla på med den här arkadmaskinen resten av mitt liv, så då vill jag kunna samla så mycket spel på ett och samma ställe som möjligt, allt från gameboy, dos, till nya "retrospel" och flashspel.

Spelade nyligen 8 bit killer i 320x240 (vilken fröjd) och tidigare idag Houkaimura det också i 320x240.

Spelade även stepmania med 2 dansmattor inkopplade idag, gick sådär att dansa på 2 mattor.

Men i alla fall. Det jag skulle komma till är att jag letar runt efter nya spel som är kompitabla med 320x240, mame o.s.v är ju safe, det vet jag att det går att fixa till, så det kommer jag att sitta med typ under mörka dagar i höst/vinter och finjustera.

Nu är jag intresserad av att bryta ny mark. Vilka indiespel går att spela och flash o.s.v.

Jag kommer säkert på fler grejer vart efter.

Wed May 19, 2010 18:54
Profile
Arcade Mode

Jag köpte Dark void zero idag på steam med hopp om att det skulle se bra ut och köras i 320x240, men steam hade klistrat på nått fult filter och spelet gick bara att spela i 640x480, så 40 spänn bortkastade.

Fri May 21, 2010 15:26
Profile
Arcade Mode

Städade lite idag och hittade 2 par uppladdningsbara batterier, så idag fick jag igång kameran igen.

Söndagar är en arbetsfri dag, det innebär att man inte får borra eller spika i sitt hem, inte heller använda tvättmaskinen, men barnen i området får skrika bäst de vill ändå, jaja.

Har pysslat lite med att koppla ljudet idag. Ett hörlursuttag under varje spelare är dit monterat.

Image

Och kopplingen ser ut på följande sätt.

Image
Uttagen är kopplade till varandra och går vidare sen på en gemensam kabel...

Image
Till en switch (man kan tro att jag älskar switchar), där jag har hackat lite i den och kopplat ett hörlursuttag oc som hänger med när jag byter enhet. Den lila kabeln går till en annan switch (se bild under), och den bruna kabeln går till stereon/förstärkaren.

Image
Denna switch kan jag växla mellan 4 enheter och jag tror jag klarar mig bra på det. MEN, skulle det vara för lite så kan jag koppla på en likadan switch som denna på den andra switchen. Från denna switch som är på bilden går kablarna sedan till ljudkortet på datorn.

Image
Här har jag börjat tänkt ut att jag ska ha DVD-rom enheten och adaptrarna till dansmattorna. Knapparna start och select kommer jag förlänga kablarna på och sätta fast på kontrollpanelen. Då har jag sammanlagt 8 knappar per skalle, vilket borde räcka gott och väl + esc (den röda knappen), och enter (den gröna knappen), och test/service.knappen (blå happ-knapp på sidan av kabbet).

Har även tänkt montera in en lampa i kabbet, så när man öppnar luckan där framme så tänds lampan och när man stänger dörren så släcks lampan. Så behöver en sån strömbrytare.

Har upptäckt att limpistol is the shit.

Sun May 23, 2010 17:56
Profile
Arcade Mode

heeh... mycket sladdar där. :p

Limpistol är helt klart "teh shit", är pistolen bara tillräckligt varm när man använder den så håller limmet oväntat bra.

Sun May 23, 2010 20:29
Profile WWW
Arcade Mode

Jo, det är ett jäkla ormbo, men ska försöka få lite struktur på det när panelen nån gång blir klar, men mer sladdar kommer det att bli.

Sara fick limpistolen av sin mor och sen jag testade limma fingerboarden och fick det riktigt bra, så kan jag inte vara utan den. Helt fantastiskt, eller fastastisk kanske man säger.

Sun May 23, 2010 22:40
Profile
Arcade Mode

Det verkar som gränsen för vad grafikkortet, ialla fall drivrutinerna, klarar av går vid 256x239 och 256x240 där sistnämnda går men inte det första.

Funderar du nån gång på en nes emulator så kan jag rekommendera Jnes. Den funkar prima.

Mon May 24, 2010 20:15
Profile
Arcade Mode

Tror inte du behöver gå lägre än XXXx240, själv kör jag XXXx224 upplösningar i 240 och det fungerar bra.

Saxat från ultimarc's hemsida
Quote:
A game which has a native vertical resolution of 240 will look exactly the same on an arcade monitor whether the monitor is running at a vertical resolution of 240 or less than 240. The reason is this: tweaked modes of less than 240 are configured with top-bottom borders to add to the total number of lines. This is necessary to keep below the 60Hz vertical scan limit. (as number of lines goes down, the time taken to display them goes down, therefore the Vfreq goes up) So either the video mode will have borders (<240 modes) or MAME will have borders and the result is the same, and it will be arcade-real

Mon May 24, 2010 21:51
Profile WWW
Arcade Mode

Okej. Får testa och köra 256x240 på SMS och 256x241 på Snes.

Så får man reglera bilden i efterhand.

Blev hur som helst riktigt nöjd med Nes emulatorn. Vilken känsla.

Tue May 25, 2010 07:46
Profile
Arcade Mode

Shit vad det här var svårt.

Både snes och sms körs bäst i 256x240, på snes är bilden perfekt, men på sms är bilden mer åt ena hållet, ändrar jag upplösningen så det stämmer bättre på sms så kommer snes att försämras :(

Tue May 25, 2010 10:29
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 129 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Next