It is currently Thu Jan 17, 2019 08:53

Post new topic Reply to topic  [ 129 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
PC till arkadmonitor? 
Author Message
Arcade Mode

Post Re: PC till arkadmonitor?
Igår började jag på högtalarställen och byggde in cd/dvd-romen i kabbet.

På högtalarställen ska jag spackla igen hålen som är på insidorna. får se om jag grundmålar eller bara spreja. Ska sätta dit ett hyllplan längst upp där jag skruvar fast högtalarn på. Längst ner ska jag bygga som en liten låda där jag ska lägga en stor sten så att stället blir stadigt.

cd-romen funderar jag på att bygga en ram runt så att jag kan skruva fast cd-romen ordentligt. Uppe på ramen ska PCB:ena till dansmattorna sitta. Jag skippar nog att borra hål i luckan på dörren, utan man får snällt öppna luckan när man ska använda cd-romen eller dansmattor. Funderar istället på att göra förlängningskablar till dansmattorna, de som hör till är så korta. Det går ann när man spelar själv och har dansmattan rakt fram från skärmen sett, men kör man två får man skjuta mattorna lite åt sidan och då räcker inte kabeln.

Har även satt dit en USB-hub men har ingen bild på den, blir sen när jag städat upp kabbet på kablar. Närmast ska jag limma upp strömförgrenaren och försöka hitta en bra plats för förstärkan.

Snart får man pengar så då har man råd med lite spackel. Känner att jag har fastnat lite när det kommer till kontrollpanelen. Vad finns det för hårda medel som man kan använda?

Image

Image

Wed May 26, 2010 10:21
Profile
Arcade Mode

Tittade igenom lite snabbt på mame och de spel jag vill spela tycks vilja köra i 320x224 vilket mitt kort såklart inte stödjer, så jag blir nog illa tvungen att hitta ett annat kort. Så var det med det.

Thu May 27, 2010 09:14
Profile
Arcade Mode

Du behöver inte ha 320x224! Kör med 320x240, så länge du kör utan skalning i mame så blir det samma sak. Läs det jag saxade tidigare från ultimarcs sida.

320x224 fungerade för mig tidigare men (eller 321x224 om man nu ska va petig) men slutade fungera så jag kör med 320x240 istället och det fungerar prima.

Thu May 27, 2010 19:07
Profile WWW
Arcade Mode

Jag hajar nu hur det funkar, ibland är man bra dum, men det är tur att du finns och säger åt mig hur jag ska göra och inte vara orolig :)

Håller nu på att borra hålen i panelen, går väl sådär. Borren lägger av efter varje hål typ, så får man springa in och ladda batteriet ett tag och hitta på nått annat och göra, sen ut och borra igen.

Gick rätt bra att täppa igen hålen, köpte chemical metal på classes, gick åt 2 förpackningar. Det stora hålet på vänster sida var inte roligt att handskas med, men nu börjar det likna nått. Sen är det bara att börja måla och ha sig.

Image

Tue Jun 01, 2010 15:04
Profile
laserfejs!

Ett tips är hyllplast (finns i din färgaffär antagligen) till paneler. Jag körde mattsvart sådan på mitt MAME-kabb och det var väldigt snyggt och tåligt. Det håller kanske inte om du rispar i det med en mejsel, men handsvett är nemas problemas och det är väldigt billigt. Brukar finnas i olika färger samt marmor eller träfanér.

Tue Jun 01, 2010 16:38
Profile WWW
Arcade Mode

Hade sån där hyllplast på min första sticka jag byggde.
Skönt att slippa måla o jäklas.
Se till att göra rent panelen riktigt först bara ifall du tänkt använda sån.

Får hoppas på att den kemiska metallen håller bara, en del brukar vara hårda och spricker lätt sönder har jag fått erfara.
Sätter du på hyllplast så håller det nog lite bättre oxå skulle jag tro.

Så skönt nu när mitt kabb är klart (till 99% nu i alla fall), nu kan jag gå förbi o spela en credit och sen fortsätta med annat :)
Det som saknas är en autofire krets, mina leder pallar inte med allt knapphamrande i psikyo's spel.
Blir att bygga en när jag får ork/tid/råd (stjäl designen från kretsen emphatic postade på arcade otaku :p)

Tue Jun 01, 2010 18:40
Profile WWW
Arcade Mode

Frågan är om det finns genomskinlig plast, då jag har tänkt att ha 3 olika färger på panelen (svart, vitt och lila), så kan jag spraya först och sen lägga plast över som skyddar.

Wed Jun 02, 2010 07:23
Profile
Arcade Mode

Du kan väll använda "bokplast" i sånna fall :p
Annars om du drar lack (och sen lite hårdvax kasnke) ovanpå färgen så ska det nog hålla bra ändå.

Wed Jun 02, 2010 18:34
Profile WWW
Arcade Mode

Var ett tag sen jag var här, men nu har jag hittat tillbaka.

Ska se om jag hittar någon sån plast, annars får det bli lack och sen hårdvax.

Funderar lite på om jag kan använda DC light guns till mame på något vis.

Testade köra lite house of the dead 2 på dreamcasten på monitorn och det funkade ju bra (inte för att jag inte trodde något annat).

Har läst att köra light gun via nån adapter inte fungerar och i mitt fall har jag en Trio Linker plus, så det är dörr lopp antar jag?

Har läst lite på den här sidan: http://wiki.arcadecontrols.com/wiki/Mame_Lightgun_Setup
så får man det minsta livstecknet när man trycker på knappen på ljuspistolen via adaptern så kanske det går?

Tue Jun 15, 2010 22:51
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 129 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9