It is currently Tue Mar 26, 2019 14:22

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
AV-mod Odyssey 2 
Author Message
Very Easy Mode

Post AV-mod Odyssey 2
Tänkte att det var dags för en sådan tråd och det kommer mycket lägligt nu när det är dags för min lödstation att gå varm igen, tennet att smälta och komponenterna att placeras ut på ett nytt videoförstärkarkort som jag ska göra själv. Jag har knappt börjat utföra arbetet men är redan övertygat om att det är den lättaste konsolen/hemdatorn i världen att modda och nu är det upp till bevis

Här syns delarna som ska användas till att tillverka det nya kretskortet. Det som saknas på bild är transistorerna och RCA jacken.
Image
Här är RFmodulatorn och det var den som fick mig att inse hur enkelt det är att modda Odyssey 2. I denna enhet sitter nämligen inte RFmodulatorn integrerad på mobo'n utan det sitter vid sidan av. Man måste montera bort den om man ska använda AV. 2 skruvar håller fast den på chassit och en skruv sitter i en hållare som håller fast antennkabeln(den sitter fast inne i enheter så man måste skruva upp enheten för att kunna ta loss kabeln. Sedan sitter en kontakt som man tar loss från mobo'n och då är hela modulatorn löskopplad från enheten. Kontakten består av 3 st kablar som inte är några mindre än Audio, +5V och Video(vilket är därför det är så lätt bland annat)
Image
Detta är antennkabeln och dosan som kopplas till TVn. Den svarta kabeln som hänger ner är den änden som sitter fast inne i enheten
Image
Så har vi baksidan av enheten. Precis som på Famicom så sitter kontrollerna fast i skalet men det finns kontakter på insidan så man kan ta loss och byta om en skulle gå sönder. Hålet på höger sida är där antennkabeln stack ut. Det är väl först här som vi kommer till svårigheten. Det bästa stället att placera RCA jacket vore på det lilla utrymmet i mitten breve AC-adapternsingång och tvärs över den ytan om man kikar på insidan ligger mobo'n vilket gör att jag kanske får undvara att placera jacken just där men det vore optimalt
Image
När jag har alla komponenterna på plats kan lödandet börja. Då ska jag tömma innehållet i RFmodulatorn så skalet blir över. Jag ska nämligen placera AV-kortet i den och sedan skruva tillbaks den på samma plats den satt på. Det finns gott om AVmodhål i skalet så det kommer gå galant att dra kablarna till sina jack

När man moddar en Odyssey 2 ska man koppla så här
Image
För att få en skarp bild så kopplas en kondensator på 100nF in mellan +5V och GND

När man moddar en Videopac ska man koppla så här
Image
För att dämpa den kraftiga färgen läggs en 270pF kondensator in mellan Video-In och GND. Gör man detta på en Odyssey 2 försvinner färgen och bilden blir extremt suddig så skilj på moddarna när ni ska fixa era enheter

Här är RFmodulatorn som jag plockat loss. Jag ska ta ur kretskortet
Image
Tog en stund då den var lödd på flera ställen men man fick löda och suga undan tennet så lossnade den
Image
Nu monteras AV-kortet in i avskärmningslådan och på undersidan finns gummifötter för att isolera kortet från kortslutning. GND är anslutet till höljet och en kabel går från höljet till GND-skenan på AV-kortet. En annan kabel går från höljet till RCA-jackens jordskenor.
Image
När man är klar med den nya modulatorn skruvar man tillbaka den på plats och placerar mobo'n lite ovanför. Sedan kopplar man in kontakten från AV-kortet till mobo'n så att +5V, Video-In och Audio-In är anslutna.
Image

I början hade jag maxat trimpoten och det blev inte så bra bild men jag testade att dra ner den i botten istället och då blev bilden så här bra. Att testa bildkvalité med spelet Crypto-Logic är mkt bra.
Image
Testade även spelet Pickaxe Pete och det är dessutom PAL versionen. Nu har jag inte testat vilka PAL spel som inte funkar på Odyssey 2 men detta spelet gör det iaf.
Image
Skillnaden är o andra sidan att om man sätter spelet i uppgraderingen Videopac+ så får spelet en ny bakgrund med mer färger

Så min slutsats är att det är skitenkelt att modda Odyssey 2 just för dess praktiska utformning på insidan och att man får reda på var ljud och bild kommer ifrån så man inte behöver någon grövre form av reverseengineering. Modda och avnjut kristallklar bild :D

Brother of Bros

There is a time and a place for everything Cato! And this is it... - Peter Sellers

Tue Apr 05, 2011 13:56
Profile
Arcade Mode

Post Re: AV-mod Odyssey 2
Vilken ambition du har!

Själv hade jag tankat en emulator och varit nöjd :mrgreen:

Tue Apr 05, 2011 19:49
Profile
Very Easy Mode

Post Re: AV-mod Odyssey 2
Är man samlare och spelare så är man beredd att göra vad som krävs för att det ska gå runt i praktiken :mrgreen:

Brother of Bros

There is a time and a place for everything Cato! And this is it... - Peter Sellers

Wed Apr 06, 2011 08:36
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ]