It is currently Mon Jan 21, 2019 22:08

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
AV-mod 5200 SuperSystem (även med el-mod) 
Author Message
Very Easy Mode

Post AV-mod 5200 SuperSystem (även med el-mod)
Efter framgången med moddningen av min Odyssey 2 bestämde jag mig för att fira genom att börja samla på 5200 SuperSystem. Den första och bästa versionen av konsolen släpptes ju som bekant med en obskyr switchbox som är någorlunda raritär och krånglig att ersätta när den går sönder. Den tog hand om både RF och ström så därför ska inte bara en AV-mod utföras utan också strömförsörjningen så att strömsladden kan kopplas direkt in i apparaten istället som man gör på 2-port versionen.

Till att börja med ska man ta bort 3 saker i konsolen för att fixa elförsörjningen. RF kabeln, kondensatorn C45 och spolen L8.
Image
När alla 3 är bort ser det ut så här. Dom 2 hålen som ligger i mitten där C45 satt skall inte användas. Det under hålet vid + och – skall ha en elektrolytkondning och dom övre hålen kopplas till eljacket som man monterar på konsolen. Givetvis efter rätt poler och en rejäl diod som är ansluten till +sidan för att hålla kretsen likriktad
Image
Resten av den modden finns inte på bild men dessa komponenter behövs när man moddar strömmen på en 5200:

DC-jack chassi 2,5-5,5 mm
Elektrolytkondensator 47uF, 63V
Keramisk kondensator 0,1uF, 50V
Diod 3A, 100V, 1N5401
Någorlunda grov kabel

Då ska vi kika på bilden. Man ska alltså ta ut den från ett gäng resistorer som finns i höger hörn innanför RF-skölden och det är LUMA signalerna som skall ha förstärkning medan CHROMA och Ljud klarar sig utan. Här är dessa resistorer:
Image
Ljudet finns på en av raderna längre ner till höger om R40. Ljudet fick här en rödkabel, CHROMA fick brun kabel, SYNC fick svart kabel och LUMA signalerna fick alla gula kablar
Image
Här är AV-kortet som jag byggde. Det är det tätaste hittills men ändå gick det så smidigt. Trots trängsel på alla ställen lyckades jag få in lödstiftet på rätt plats och fixa så allt blev rätt. +5V signalen som driver förstärkarkretsen ligger nära strömbrytaren
Image
Guiden jag följde var ritad i wordpad och det såg så mysko ut att jag gjorde en egen ritning för att lättare kunna förstå kretsschemat. Så här skall AV-kortet se ut och det ger ut både C-Video och S-Video med den kopplingen
Image
Baksidan av konsolen vid färdig mod. Till vänster är strömjacket, till höger är ljud och bild. Jag hade ingen borr som matchade S-videojackets omkrets så jag lägger undan det till nåt senare tillfälle
Image
Och det funkade direkt. Jag började från scratch och efter hela långa dagen var jag klar vilket var rekord. Jävla bra flyt får man leta efter
Image
Pac-Man på 5200 är mer likt arkadverran och därför snyggare än motsvarigheten till VCS(captain-obvious)
Image
Bilden är snyggare än vad den ser ut men TVn som displayar är inte så bra på att återge bild. Var snyggare på den andra TVn.

AV-mod:

Chassihylsdon Phono 2st (röd och gul)
S-Video hylstag MiniDIN 4-polig
Diod 1A, 1000V, 1N4007
Resistorer:
10 ohm
75/82 ohm 2 st
750 ohm
1,6 kohm
2 kohm 2 st
4,7 kohm
9,1 kohm
18 kohm
36 khom (eller 2 st 18 kohm i serie)
Kondningar:
1uF, 50V, Keramisk
10uF, 63V, Elektrolyt
100uF, 63V, Elektrolyt
Transistor 2N3904, 40V, 0,2A, NPN (kika på datablad)
Små kablar i olika färger

Tycker moddningen är ganska komplicerad men det gick fort som stryk att genomföra den. Det beror nog på att jag hade alla grejer jag behövde vilket jag saknade förra gången. Kalaset gick i runda slängor på 150;-

Brother of Bros

There is a time and a place for everything Cato! And this is it... - Peter Sellers

Tue Apr 05, 2011 13:58
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ]