It is currently Tue Jun 25, 2019 11:39

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
AV-mod 7800 ProSystem 
Author Message
Very Easy Mode

Post AV-mod 7800 ProSystem
Jag har just moddat min 7800 så den funkar med scart-ingångarn på TVn. Fy satan i helvete vilken underbar känsla :D :D

Här bygger jag kretskortet där bild och ljud skall gå från konsolen och ut till TVn
Image
Den blåa kabeln går till GND på moderkortet och den röda är till för att jorda RCA jacken. Har även limmat på gummifötter på kretskortet så det kan står på moderkortet utan att kortsluta något.
Image
Här har jag kopplat in ljudet från konsolen till kretskortet jag gjorde. Den svarta kabeln går till POKEY'n på C14 och den röda till ljud-output'en på C10
Image
Kassettdäcket är inte lika stort som på NES men måste avlägsnas för att man ska kunna löda en kabel till POKEY'n. Fördelen är att den är mkt lättare att montera av och på samt den har bara 2 skruvar för detta ändamål
Image
Hela konsolen med det nya kretskortet som just kopplats in. Observera att bilden är tagen före jag bytte den röda kabeln som går till +5V outputen på konsolens baksida. Videoinput är oxå dragen på undersidan av kortet då expansinsporten är ivägen. (jag tror detta är den gamla modellen från 1984 då porten sitter kvar men nån får bekräfta om jag har rätt eller fel där)
Image
Även om det var dumt av Atari att inte göra nån form av Scart från början var dom schyssta nog att göra ett hål i RF skärmen för underlättande av VideoMOD :D VideoMOD-hål FTW!!!
Image
Så löds dom 3 RCA kablarna fast på respektive ställe. Hade gärna haft RCA jacken på sidan istället för neråt men det visade sig att detta var enklast i praktiken
Image
Här är dom. Nästa gång jag moddar en 7800 kommer jag göra hålet för ljudet mkt trångare så det sitter hårdare. Men svårt som fan att skruva i och det sliter lite på kontakterna
Image
Så blev första spelet att prövas Galaga. Det skiljer sig från Galaga på NES och det är kul för nu ska jag göra diverse comparisons mellan NES och 7800 spel. Ser fram emot det som bara fan 8-)
Image
Fotot blev inte så bra men bilden är bra IRL
Image
Ingen vidare ljussättning i rummet men det får duga för tillfället
Image
Jag hann bara spela i några minuter och har redan hunnit få ett första stora favoritspel på 7800. Det blev Robotron 2984 och detta är ett spel som ser ut som om det vore ett ColecoVision spel, och det är en plattforms version av Asteroids kan man säga. Fast man måste gå runt för o kunna fortsätta skjuta och kan inte stå still på samma ställe
Image
Här är schemat för VideoMOD kortet fast ljudet saknas i det och 75 ohms resistorn skall vara en 82 ohms istället
Image

Har även spelat lite Donkey Kong och Ms Pacman. Kontrollen verkar funka rätt bra och det vara inte så jobbigt som man kunnat förställa sig av den lite oergonomiska designen. Hittade snabbt det rätt greppet så detta skall man nog klara men jag får inte ta ut nåt i förskott innan jag spelat några timmar. Men jag vill nu börja skaffa in lite enheter och material och börja modda om dessa till denna sorten så man kan sprida ut användandet av 7800 lite bättre. Kanske 5200 nästa...

Brother of Bros

There is a time and a place for everything Cato! And this is it... - Peter Sellers

Tue Apr 05, 2011 14:03
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ]