It is currently Wed Jul 17, 2019 18:22

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Spelåret 2013 
Author Message
Bäst på alla spel för alltid

Post Spelåret 2013
Pratade lite löst med DMC på nyår angående målsättningar och förväntningar med spelåret 2013. I brist på bättre tänkte jag slänga upp en tråd och eventuellt få igång lite diskussion.

Jag tänker satsa lite mer på sleepers och förbisedda spel i år. 2012 var mycket "bocka av" med spel som ska ha spelat men av olika skäl missat. Blev dessutom bara ett renodlat shmup (Solar Striker) så jag vill komma igång lite mer med det också. Jag vill hitta ett shmup med relativt enkelt poängsystem som jag kan nöta från och till. Toaplan faller tyvärr bort eftersom det kräver relativt långa sessioner (läs loopar) för att prestera bra resultat. Funderar lite på Darius Gaiden. Har alltid gillat serien och det är inte att alltför svårt så man kan koncentrera sig på poäng utan att blir alltför frustrerad. Blir nog det faktiskt.

Slänger ut listan över avklarade spel 2012 för att ha något att jämföra med:

Secret of Monkey Island
Life of D.Duck
Starcraft
Starcraft - Brood War
International Superstar Soccer DX
Kirbys Dreamland 3
Command & Conquer - Red Alert
Monkey Island 2: LeChuck's Revenge
Resident Evil 0
Star wars Rogue Squadron III: Rogue leader
Final Fantasy: Crystal Chronicles
Superbrothers: sword and sworcery EP
Warcraft 1: Orcs and humans
Vigilance on Talos V
Age of Empires
Myst
Brutal Legend
Total Annihilation: Core contingency
Uforia
Castlevania - Dracula X
Kirbys Epic Yarn
Solar Striker - 0384400
Supreme Commander
Castlevania 2: Simon Quest
Supreme Commander: Forged Alliance
Quackshot
VVVVVV
Castlevania 3: Draculas Curse
Street Gangs
Power Blade
Maldita Castilla
L'Abbaye des Morts
Guardian Legend

Thu Jan 03, 2013 00:58
Profile
En jävel på shooters

Post Re: Spelåret 2013
Min ambition inför 2013 är att komma igång och skicka in lite scores till marp och förhoppningsvis hitta lite roliga arkadtitlar som gått mig förbi. 2012 spelade jag ytterst lite shmups (några veckor runt STGT bara) och det lär förmodligen bli samma visa 2013.

Tänkte precis som Dragoforce köra en drive och bocka av lite spel som jag av någon anledning missat. Försökte med Chrono Trigger och FF3, men det gick inte alls... var närmast apatisk ett par timmar in i spelen. Wind Waker lade jag också ner i ett tidigt stadie. Det är någonting med nya spel som gör att jag knappt känner mig delaktig i striderna.

Avklarat 2012:

Zelda 3
Actraiser
Adams Family
Magical Quest
Illusion of Time
Pocky & Rocky
Goof Troop (förvånansvärt kul)
Zelda: OOT
Donkey Kong-spelet till Wii
Strikers 1945
Strikers 1999

Thu Jan 03, 2013 20:16
Profile
Batrider Mode

2012 blev inte så mycket av spelår för mig, det blev donande med setup - tv-bänk, kabinett, lite ommöblering och dålig plats så att jag typ bara spelade xbox 360 på lcd-tvn.

Men med det sista kvar på setup-slipandet; tv-fåtölj, pall, ny stationär dator så är jag redo att njuta lite av spelande igen. :)

RPG: Spelar igenom Shining-serien igen. Klarade nyss 2an till MD som är riktigt bra! Blir Shining wisdom och Shining the Holy ark (min personliga favorit) härnäst innan jag framåt sommaren får tummen ur och spelar fans-översättningen av Shining Force 3's alla scenarion. Det ser jag fram emot mest med 2013.

STG: Har äntligen fått upp känslan i batrider igen. spelar nu ung en halvtimme-timme varje kväll och hoppas det ger resultat. Mer intensivt blir det inte iaf.

I övrigt, en del psp-emulerande. Jag är sugen på lite andra RPG:n jag ej fått tummen ur att lira. Landstalker, Alundra, Phantasy Star IV. Men de tar ju tid, så vi får se.

Sen blir det säkert STGT i år igen. :D Tradition.

Tue Jan 08, 2013 00:20
Profile
Arcade Mode

Hmm... förra året blev i stort sett bara STG för min del, men jag tror att jag kommer vara liiite mer varierad det här året.

Har börjat lira Xenoblade. Första RPGet på 100 år. Skönt att sitta med något lätt och avkopplande när man kommer hem efter tunga långa arbetsdagar.
Ska bränna igenom Vagrant Story sen när tid finnes, har inte hunnit köra igenom hela än men älskar spelet.
Yoshida <3

På STG-fronten blir det som vanligt mycket:
Fortsätta köra mer Ketsui, komma in på Omote-loopen. Har jag en bra dag där reflexerna är med ska det inte vara några problem.
God Mode 1CC och minst 2 miljarder. Känns inte alls så svårt som man kan tro. Visst, sista bossen är svår men med 2 liv i bagaget ska det gå. Upptäckte nyss att man kan få upp countern blixtsnabbt om man "lägger" sina trace-options på stora fiender.
Garegga ska jag klå Rando's Wild Snail score. Har varit uppe i C,4 en runda som slutade på BH2 så det ska inte vara alltför jävla omöjligt. Största problemet är att med regularitet få 1 mil+ av båda Mad Ball samt såklart bana 6. Håller man medaljerna rakt igenom är det svinigt mkt poäng och snäll rank. Droppa medaljerna och... tja... lycka till.
Fortsätta lira Batrider Advanced. Lägga över mer fokus så det blir letter score och 1CC. Inte sådär superhög prio även om spelet är schweinbra.
Hmm... kanske ska fortsätta böka runt lite i andra loopen på DOJBL... bara för att det är så kul.

Fri Jan 11, 2013 03:25
Profile
Batrider Mode

Mitt spelår 2014 kommer nog bli ganska tamt.

Men jag funderar på att börja göra lite youtube-recensioner (för det finns det ju inte redan för mycket av :) ).
Sen nostalgisk som jag är funderar jag på att summera min första 20+ år som gamer med att skriva ett litet kronologiskt narrativ. Tänkte att det skulle bli ett PDF-dokument där jag går igenom från början till nu vilka spel som gjort särskilda intryck på mig, med en massa screenshots och personliga anekdoter på det. Jag tror inte det har nåt allmänintresse öht, men kan tänka mig att kan vara rätt kul att sammanställa och rätt kul att läsa om 10-20 år. :)

Sen tänkte jag försöka nå 1.4M i Shippuu Mahou Daisakusen, men det är inte så särskilt viktigt egentligen.

Varva Alien Soldier utan continues med, nära nu.

Sat Mar 15, 2014 17:50
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ]