It is currently Sat Jun 15, 2019 22:38




Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next
DoDonPachi Dai-Ou-Jou + BL 
Author Message
Arcade Mode

Joined: Mon May 31, 2004 22:18
Posts: 400
Location: Umeå
Post DoDonPachi Dai-Ou-Jou + BL
Image

Som vanligt är det default-inställningar och 1 credit som gäller.

Följ mallen när ni postar scores.
Code:
Arcade mode:
1.  J2D - 501,737,990 - A-E - 1-5 - 2622 Hits - J2d
2.  ANT - 142,751,620 - A-E - 1-5 - 1649 Hits - Tvspelsfreak
3.  DEL - 118,871,630 - A-E - 1-5 -  508 Hits - Delacroix
4.  NER -  99,149,350 - A-E - 1-4 - 1472 Hits - Nerothos
5.  BA2 -  88,393,550 - A-E - 1-3 - 1596 Hits - Undantaget
6.  JAV -  65,036,790 - A-L - 1-A -  498 Hits - Javel
7.  ERI -  61,526,120 - A-E - 1-5 -  974 Hits - Gakidou
8.  SPP -  26.191.280 - B-E - 1-4 - 1079 Hits - JAM
9.  MOK -  23,156,570 - B-E - 1-3 -  532 Hits - bydoslave
10. DN  -  23,038,270 - A-L - 1-4 -  513 Hits - Dstar
10. CBL -  21,869,970 - A-E - 1-3 -  807 Hits - antonizer
11. JNX -  21.684.690 - B-L - 1-3 -  435 Hits - sven666
12. COR -  16,352,700 - A-E - 1-3 -  469 Hits - corel
13. MNK -  12,929,780 - B-E - 1-3 -  629 Hits - MNK
14. EGR -  12,117,140 - B-E - 1-3 -  168 Hits - egret

Death Label Mode:
1. BA2 - 1,171,519,430 - A-E - 1-5 - 90 Hits - Undantaget
2. J2D - 1,025,854,350 - A-E - 1-5 - 53 Hits - J2d
3. NER -   838,576,500 - A-E - 1-5 - 27 Hits - Nerothos


BLACK LABEL

Code:
1.  NER - 164,771,270 - A-E - 1-4 - 2155 Hits - Nerothos 
2.  JAV - 154,623,990 - A-E - 2-2 - 776 Hits - Javel
3.  CHU -  54,084,000 - B-S - 1-A - 475 Hits - Balder Strååt



Last edited by Tvspelsfreak on Tue Feb 19, 2008 17:21, edited 11 times in total.

Thu Mar 30, 2006 17:07
Profile ICQ
Arcade Mode

Joined: Mon May 31, 2004 22:18
Posts: 400
Location: Umeå
Post 
Jag har slagit ihop listorna nu och satt "1-A" för att markera en 1CC av första loopen. Nånting säger mig att J2d och kanske Delacroix också har en 1CC så hojta till om jag ska ändra.


Thu Mar 30, 2006 17:10
Profile ICQ
Arcade Mode

Joined: Mon May 31, 2004 22:18
Posts: 400
Location: Umeå
Post 
ANT - 142,751,620 - A-E - 1-5 - 1649 Hits

Jag kom till femte banan med 3 extraliv och klantdog bort dem ganska snabbt, men lika glad för det är jag. :D


Wed Apr 05, 2006 02:54
Profile ICQ
Arcade Mode
User avatar

Joined: Thu Dec 16, 2004 17:50
Posts: 723
Location: Malmö
Post 
MOK - 23,156,570 - B-E - 1-3 - 532 Hits - bydoslave

spelat ett par dagar. fortfarande problem lite här och var men börjar få lite grepp om spelet.


Sat May 20, 2006 12:25
Profile
Very Easy Mode

Joined: Fri Nov 11, 2005 16:44
Posts: 39
Location: Stockholm
Post 
Har haft det här spelet i hyllan för länge utan att ha kört det, men nu i veckan blev det äntligen av.

SPP - 17.919.020 - B-S - 1-4 - 283 Hits - JAM

Edit: Liten höjning, kom fram till fjärde bossen

SPP - 21.699.030 - B-S - 1-4 - 452 Hits - JAM


Wed May 31, 2006 22:45
Profile
Very Easy Mode

Joined: Fri Nov 11, 2005 16:44
Posts: 39
Location: Stockholm
Post 
Började lira igen och bytte till Exy samt började köra mycket mera hypers vilket gjorde spelet minst tre gånger så roligt.

SPP - 26.191.280 - B-E - 1-4 - 1079 Hits - JAM


Tue Dec 05, 2006 23:28
Profile
White pepper ice cream
User avatar

Joined: Sun Mar 20, 2005 06:24
Posts: 1478
Location: Luleå - where life is cheap
Post 
Började småspela det här igår (hoppar mellan shmups jag ägt ett tag men inte spelat tillräckligt, väldigt kontra-produktivt och ganska meningslöst egentligen). Hur går man egentligen till väga för att få en hyper direkt efter kanontornet i början av första banan? Chainar allt innan och plockar biet som är gömt på den högra muren, men ändå dröjer det länge efter kanontornet innan hypern dyker upp. Vore definitivt lättare att hålla chainen vid liv på andra halvan av banan om man fick den där hypern tidigt. Antar att problemet egentligen är att jag helt enkelt inte vet vad som avgör när man får en hyper. Ibland dyker de bara upp men det verkar ju vara sammankopplat till chaining/biplockning.


Thu Feb 08, 2007 09:52
Profile
Arcade Mode
User avatar

Joined: Thu Dec 16, 2004 17:50
Posts: 723
Location: Malmö
Post 
ja, har för mig att hyper mätaren hoppar upp ganska rejält när man plockar upp bin med en bra chain going, så se till att inte missa några bin på vägen dit.


Thu Feb 08, 2007 10:32
Profile
let's eat carrots together
User avatar

Joined: Tue Jan 03, 2006 13:39
Posts: 1309
Location: Skovda
Post 
Är det bara en fånig inställning hos mig som får mig att tycka att man får mindre poäng med chainsen man gör med hypern än de chains man sätter utan att använda hyper? Jag är för evigt skadad att mina DDP sessioner så kan dör hellre än rör bomb knappen, enda undantaget hittills är slutet på andra banan, där lägger jag gärna in en hyper iofs men annars tycker jag att hypern känns som en väldigt ineffektiv attack som bara är till för att man ska kunna sätta längre chains men om man får lägre poäng för chainsen så tjänar det väl inte mycket till? Och får man inte en bonus för att inte använda hypers? Likt bomb bonusen, det dyker ju upp +1 tex när man ha en oanvänd hyper "efter skeppet", vad gör den "+1"?


Thu Feb 08, 2007 13:00
Profile
Arcade Mode
User avatar

Joined: Thu Dec 16, 2004 17:50
Posts: 723
Location: Malmö
Post 
det var det jag var ute efter:

(2) take a bee item while maintaining at least a 20-hit chain,

20-39 hits will increase the hyper gauge by 3%,
40-59 hits will increase it by 6%,
and so forth until 200 hits or more, which will increase the gauge by 30%.


http://shmups.system11.org/viewtopic.php?t=4662


Thu Feb 08, 2007 13:48
Profile
White pepper ice cream
User avatar

Joined: Sun Mar 20, 2005 06:24
Posts: 1478
Location: Luleå - where life is cheap
Post 
Jag gillar hyper-systemet faktiskt. Det känns som en väldigt logisk och kul vidareutveckling av Dodonpachi-konceptet och kräver lite taktisk tankeverksamhet från spelarens sida. Dessutom känns det trevligt att det finns ett flertal olika poängsystem i spelet (som visserligen samverkar med varandra). På så vis kan man, innan man blir riktigt bra och kör på med allt samtidigt, själv välja vilka scoringmekanismer man vill fokusera på.

Lyckades nyss få en hyper ganska snart efter kanontornet och fick till en riktigt fin chain (omgången slutade på runt 32 miljoner på tredje bossen tror jag - min klart bästa hittills). Gäller väl att börja memorera var bina finns gömda så att man får en stadig ström hypers.


Thu Feb 08, 2007 19:37
Profile
let's eat carrots together
User avatar

Joined: Tue Jan 03, 2006 13:39
Posts: 1309
Location: Skovda
Post 
Hyper systemet är småkul men det finns en sak jag inte gillar med det och det är det att du _måste_ använda dem för att få riktigt höga poäng, det går inte få samma poäng utan att använda dem vilket låser spelaren till en väg i spelet, vilket jag tycker är trist, synd med en sådan fläck i ett annat så välgjort spel. Men det finns väl inget som är perfekt i den här världen, fast när jag gjort mitt eget shoot em up, då jävlar... Verkar som du gjort större framsteg än mig för övrigt, jag kör oftast inte längre än till andra bossen men å andra sidan beror det inte på att jag inte kan komma vidare utan att jag inte vill komma vidare... än. Fast med min snevridna syn på hypers kommer det här ta ett tag känns det som...


Thu Feb 08, 2007 20:05
Profile
White pepper ice cream
User avatar

Joined: Sun Mar 20, 2005 06:24
Posts: 1478
Location: Luleå - where life is cheap
Post 
Mikoto wrote:
Hyper systemet är småkul men det finns en sak jag inte gillar med det och det är det att du _måste_ använda dem för att få riktigt höga poäng, det går inte få samma poäng utan att använda dem vilket låser spelaren till en väg i spelet


Men det där går ju att säga om alla Cave-spel i princip (och alla shooters med mer avancerade poängsystem egentligen). Speciellt Dodonpachi, där chaining är A och O (+bombbonusen då) om man vill ha höga poäng. Det finns alltid en ultimat rutt liksom, det kommer man inte ifrån. Grejen är ju dock att det dröjer väldigt länge tills man är på den nivån att man måste låsa sig vid att spela spelet exakt som det "ska" spelas för att slå sina egna high scores (eller andras som är på ungefär samma nivå). När jag börjar spela en ny shooter brukar jag koncentrera mig på att inlemma några scoring-trick i mina banstrategier i taget, och då gärna även försöka utarbeta dessa på egen hand utan att fullkomligt imitera superplays, etc. Tycker att spelen blir betydligt roligare på det sättet än om man skulle satsa på att få till den perfekta rutten från början. Om man sedan fortsätter spela och behöver inspiration för att höja sina scores kan man ju börja stjäla grejer från bättre spelare.

Det jag vill säga är alltså att det inte finns något som tvingar dig att använda hypers vid "rätt" tillfälle när du börjar spela DOJ. Inledningsvis räcker det gott med att helt enkelt lära dig att använda dig av spelets poängsystem. När man sedan är bekväm med mekaniken kan man ju börja försöka maximera poängen undan för undan, tills man kanske en dag är på den nivån så att man låses till en specifik väg i spelet om man vill slå sina HS. Och där är, så vitt jag vet, ingen västerländsk spelare ännu (även om J2d och kanske någon på Shmups närmar [borde kanske vara "närmade"] sig när det gäller första varvet).


Thu Feb 08, 2007 21:32
Profile
let's eat carrots together
User avatar

Joined: Tue Jan 03, 2006 13:39
Posts: 1309
Location: Skovda
Post 
Jag har en ganska bisarr och väldigt egen tagning på Shoot em ups, den baseras inte på att jag tittar på andras videos. Fick ju med replay DVDn med och titta på första banan lite men lessna sedan för att den bara fanns i YOKO läge och jag började få ont i nacken. Jag kör min egen rutt genom spelet och hittar vägen själv, det tycker jag med är roligast :-)

MEN jag har en ovana att jag tar en bana i taget, sedan mer eller mindre självdör jag för att starta om och köra den ännu bättre, just nu tar jag iofs båda de första två banorna men mina ambitioner för att komma vidare droppar nästan tilll botten efter första bossen för att jag vet hur mycket mer jag kunde gjort på första banan. Allt var frid och fröjd tills jag upptäckte bydoslaves Schmups länk där jag läste om poäng teori i spelet och den sabba ju allt i princip då hypern ÖKAR poängen man får när man chainar och inte minskar den som jag trodde. I DDP så var det bomb bonusen som var det som kan liknas med detta, då du får floder av poäng om du inte bombar eller dör. Men å andra sidan kan du inte använda bomberna och förlorar den fördelen. Här får man bonusen när man använder hypern och mer eller mindre ingen bonus när du inte använder den, trots att den i min mening gör det lättare då den funkar som en bomb. Enda nackdelen är att den höjjer ranken men det löser ju folk genom att dö eller bomba, men då det blir så fruktansvärt mycket enklare att göra betydligt längre chains och dessutom få mer poäng än vad man annars skulle få om man inte använder hyper så får man fler extra liv och kan göra så och ändå kunna spela vidare + få mycket mer poäng. Då spelet mer eller mindre handlar om att ta poäng så blir det så man får göra.

jag tänker fortsätta utan Hypers i alla fall, tänker kröa mitt eget race helt utan dem och skita i resten av spelarna, undrar bara om jag kommer spela det här spelet lika länge som mina andra Schmups? Isf blir det här kanske inget problem om någon vecka då jag kanske inte lirar vidare på det iaf... aja. Man får väl anpassa sig istället för att whina, om jag kunde göra det så mycket bättre själv så har jag min dator och C++ så det är bara att koda iväg... vilket tyvärr inte händer.

...varför verkar exy så mycket bättre än de andra två? Eller är det så att Exy spelarna bara är mer dedikarade än de som kör med de andra karaktärerna tro... jag tänker inte köra med henne iaf.


Thu Feb 08, 2007 21:49
Profile
White pepper ice cream
User avatar

Joined: Sun Mar 20, 2005 06:24
Posts: 1478
Location: Luleå - where life is cheap
Post 
Exy är väl både snabbast och har starkast laser och skott? I gengäld har hon ju få bomber, och är alltså det utpräglade poängspelaralternativet.

Mikoto wrote:
jag tänker fortsätta utan Hypers i alla fall, tänker kröa mitt eget race helt utan dem och skita i resten av spelarna


Ja vad fan, man får ju spela som själv vill. Tycker själv det låter lite meningslöst att ignorera spelets största nyhet och innovation över föregångaren, tillika ett av spelets största poängsystem, men det är ju individuellt. Man kan ju spela Garegga utan att plocka medaljer och suicida och Espgaluda utan att använda Kakusei-läget också om man vill det.


Thu Feb 08, 2007 21:59
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.