It is currently Wed Jan 16, 2019 16:29




Post new topic Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next
Toaplan-tråden 
Author Message
En jävel på shooters
User avatar

Joined: Mon Aug 23, 2004 17:55
Posts: 2312
Location: Åmål
Post Toaplan-tråden
Välkommen till forumets mest impopulära tråd. Toaplan gjorde snygga och gedigna shooters fulla av snipers, undflyende power-ups och allmänt människoförakt. Enjoy!

Twin Cobra 2 är egentligen Takumi men fick vara med här då jag inte tror att intresset för det motiverar en egen tråd.

Hojta till om ni saknar något.

PCB/Mame. Inga portar här såvida ni inte själv har jämfört och kan bekräfta att de är helt identiska med orginalen.

Slap Fight (1986)
Extend: 30.000 & every 100.000

Image

1. Javel - 394,100 - Area 122
2.
3.
4.
5.

Flying Shark (1987)
Extend: 50.000 & every 150.000

Image

1. Tvspelsfreak - 16,641,170 - Area 999
2. Javel - 1,349,380 - Area 199
3. JOR - 1,026,250 - Area 175
4. Balder Strååt - 985,370 - Area 183
5. lowemark - 320,000 - Area 68

Twin Cobra (1987)
Extend: 50.000 & every 150.000

Image

1. Dragonforce - 5,436,980 - Area 599
2. Tvspelsfreak - 3,541,300 - Area 441
3. Javel - 2,347,070 - Area 301
4. Balder Strååt - 2,343,370 - Area 294
5. Zidor - 505,300 - Area 95

Twin Cobra 2 (1995)
Extend: 4.000.000

Image

1. Hikikomori - 8,527,310 - ALL
2. Javel - 8,229,710 - ALL
3. zinger - 7,683,160 - ALL
4.
5.

Truxton/Tatsujin (1988)
Extend: 50.000 & every 200.000

Image

1. Javel - 1,516,150 - Area 221
2. MOK - 225,100 - Area 63
3.
4.
5.

Twin Hawk (1989)
Extend: 70.000 & every 150.000

Image

1. JOR - 526,560 - Area 206 (PCB)
2. Javel - 225,000 - Area 36
3.
4.
5.

Fire Shark (1990)
Extend: 70.000 & every 200.000

Image

1. Javel - 798,780 - Stage 06-10
2. Tvspelsfreak - 727,780 - Stage 05-08
3.
4.
5.

Outzone (1990)

Image

1. JOR - 4,364,020 - 289%
2. ANT - 3,598,020 - ~240%
3. Balder Strååt - 1,503,290 - 122%
4. Javel - 1,060,100 - 78%
5. WERY - 986,480 - 79%

Vimana (1991)
Extend: 70.000 & every 200.000

Image

1. Tvspelsfreak - 5,886,130 - Area: 435%
2. Javel - 1,705,900 - Area: 165%
3. MOK - 924,820 - Area: 92%
4.
5.

Dogyuun (1992)
Extend: 200.000

Image

1. Dragonforce - 12,277,930 - Stage 22-3
2. Javel - 1,077,190 - 3-9
3.
4.
5.

V-Five (1993)

Image

1. Balder Strååt - 1,997,130 - 94%
2. DMC - 671,090 - Area: 53%
3. Pasta - 372,080 - Area: 38%
4.
5.

Batsugun hittas här
Truxton 2 hittas här


Last edited by Javel on Sun Sep 08, 2013 17:44, edited 63 times in total.

Fri Jun 29, 2007 20:37
Profile
let's eat carrots together
User avatar

Joined: Tue Jan 03, 2006 13:39
Posts: 1309
Location: Skovda
Post 
Åh Fire Shark... har du det? Eller står du ut med att den sköna musiken inte är emulerad i mame? Toaplans gamla soundtrack alster är grymt fina grejer för det mesta imo.


Fri Jun 29, 2007 20:45
Profile
En jävel på shooters
User avatar

Joined: Mon Aug 23, 2004 17:55
Posts: 2312
Location: Åmål
Post 
Fire Shark har jag kört i Mame utan ljud. Fruktansvärt spel IMO. Flying Shark och Twin Cobra däremot är grejer det.


Fri Jun 29, 2007 20:49
Profile
Midnight sleazy
User avatar

Joined: Wed Dec 08, 2004 13:17
Posts: 2037
Location: Malmö
Post 
Twin Cobra 2 är Takumi-utvecklat (f.d. Toaplan). I alla fall:

zinger - 7,683,160 - ALL

_________________
CHIPTUNED ROCKMAN - Official Rockman Arrange CD
Official Arrange: Psyvariar "THE MIX" - now availiable through Play-Asia!
SOUNDSHOCK!!


Fri Jun 29, 2007 22:00
Profile WWW
En jävel på shooters
User avatar

Joined: Mon Aug 23, 2004 17:55
Posts: 2312
Location: Åmål
Post 
Så var det ja. Ibland blir det besvärligt när man måste hålla reda på utvecklare, publisher, vilket företag som uppgick i vilket osv... Men i andan känns det ju fortfarande som ett sentida Toaplan så jag antar att dess närvaro i tråden inte är helt malplacerad, annars får den som vill givetvis starta en dedikerad tråd.

Hur fungerar poängsystemet egentligen? Jag vet bara att på bana 4, 5 & 6 så fick jag plötsligt 60/70 k när jag plockade upp power-ups. Dog två gånger på denna runda också så det är lite underligt att jag fick mer poäng än dig.

Har du kört ettan nånting? Jag tycker att det är asbra.


Fri Jun 29, 2007 22:47
Profile
Arcade Mode
User avatar

Joined: Thu Dec 16, 2004 17:50
Posts: 723
Location: Malmö
Post 
Bra initiativ, jag ställer säkert upp med några Truxton poäng även om dom inte är så bra och varierar mellan verisonerna. PCE verisionen är ren ondska har jag för mig.

ska kolla in några av dom andra där som jag missat.


Fri Jun 29, 2007 23:41
Profile
En jävel på shooters
User avatar

Joined: Mon Aug 23, 2004 17:55
Posts: 2312
Location: Åmål
Post 
Så, lagt till Truxton och Dogyuun samt bidragit med några nybörjarpoäng.

Truxton är inte vettigt. Det tog 5 credits innan jag lyckades ta mig förbi första midbossen (?) (de tre gröna skeppen som dyker upp ca 2 minuter in i spelet) Helt absurt svårt! Dogyuun var skitsnyggt men inte sådär jätteupphetsande i övrigt.

Jag är grymt sugen på att testa Alcon/Slap Fight men det vill inte alls fungera i mame :/


Sat Jun 30, 2007 07:44
Profile
Midnight sleazy
User avatar

Joined: Wed Dec 08, 2004 13:17
Posts: 2037
Location: Malmö
Post 
Jag tror bara det är nån bootleg som fungerar i MAME, ladda ner alla Slapfight-roms du kan hitta.

Twin Cobra 2-poängsystemet är simpelt. Samla stjärnor som medaljer (fr. 100 - 10.000, det gör inget om man missar någon men dom nollställs när du dör). Samma gäller powerups när man har full shot (10.000 - 100.000). Vid slutet av varje bana multipliceras ens bomber med 5.000 samt numret på banan man klarade (klara bana 4 med fem bomber, och du blir belönad på följande sätt; 5 x 5.000 x 4 = 100.000.). Skulle man dessutom lyckas samla på sig hyper bombs (plockas upp genom att man har full bomb stock), så multipliceras dom på liknande sätt (5 x 20.000 x 4 = 400.000). En hyper bomb kan även användas till att trolla fram stjärnor från vanliga fiender, men kort sagt innebär poängsystemet att man inte för dö och inte bomba.

Har knappt spelat ettan, kanske försöker när jag är hemma.

_________________
CHIPTUNED ROCKMAN - Official Rockman Arrange CD
Official Arrange: Psyvariar "THE MIX" - now availiable through Play-Asia!
SOUNDSHOCK!!


Sat Jun 30, 2007 08:59
Profile WWW
Superhuman Mode
User avatar

Joined: Mon Sep 04, 2006 12:58
Posts: 1711
Location: Ljusdal
Post 
Flying Shark är ju en riktig gammal favorit.

lowemark - 320,000 - area 68

_________________
Image
Shmup me Up!


Sat Jun 30, 2007 09:45
Profile WWW
Arcade Mode
User avatar

Joined: Thu Dec 16, 2004 17:50
Posts: 723
Location: Malmö
Post 
MOK - 225,100 - Area 63

truxton


Sun Jul 01, 2007 15:38
Profile
Superhuman Mode
User avatar

Joined: Mon Sep 04, 2006 12:58
Posts: 1711
Location: Ljusdal
Post 
enligt detta är ju Fire Shark helt trasigt i MAME: http://shmups.classicgaming.gamespy.com/reviews/fireshark/index.html

Quote:
Fire Shark looks and plays complete pants in MAME. It's slow, clunky, has no sound, and boring. Which is totally wrong in real life, as the pcb is fast, accurate, noisy and deadly exciting.

_________________
Image
Shmup me Up!


Sun Jul 01, 2007 17:11
Profile WWW
En jävel på shooters
User avatar

Joined: Mon Aug 23, 2004 17:55
Posts: 2312
Location: Åmål
Post 
"Slow"? Så skotten skall vara ännu snabbare egentligen? :/ No sound-delen kan jag stå ut med, det gäller ju för övrigt med hälften av Toaplan-spelen i Mame.


Sun Jul 01, 2007 18:10
Profile
En jävel på shooters
User avatar

Joined: Mon Aug 23, 2004 17:55
Posts: 2312
Location: Åmål
Post 
Oj, vad roligt vi har haft i natt...

Flying Shark:

Javel - 624,910 - Area 99

Area 99 innebär att man dog på sista rakan innan plattformen, efter att ha haft ihjäl sista bossen. Area 100 är mål och då har du varvat spelet.

I Flying Shark åker man åt vänster och till höger. Åker man till höger när man egentligen skulle ha åkt till vänster är det inget bra för då hinner man inte rensa fiendeformationen som då kommer att dyka upp på fel sida av skärmen, ditt plan är fysiskt oförmöget att förflytta sig dit i tid. Det finns inget som heter kompensera ett misstag i det här spelet. Ingen dodging, alla rörelser sker i presumtivt syfte.

Twin Cobra:

Javel - 1,504,000 - Area 215

Första livet = 1,150,000. Återstående tretton liv = 350,000.


Btw, tack för TC2-redogörelsen zinger!


Mon Jul 02, 2007 05:21
Profile
Superhuman Mode
User avatar

Joined: Mon Sep 04, 2006 12:58
Posts: 1711
Location: Ljusdal
Post 
Javel wrote:
Area 99 innebär att man dog på sista rakan innan plattformen, efter att ha haft ihjäl sista bossen. Area 100 är mål och då har du varvat spelet.

hah fy fan va surt, jag lider med dig :evil:

Javel wrote:
I Flying Shark åker man åt vänster och till höger. Åker man till höger när man egentligen skulle ha åkt till vänster är det inget bra för då hinner man inte rensa fiendeformationen som då kommer att dyka upp på fel sida av skärmen, ditt plan är fysiskt oförmöget att förflytta sig dit i tid. Det finns inget som heter kompensera ett misstag i det här spelet. Ingen dodging, alla rörelser sker i presumtivt syfte.

en mycket bra beskrivning av Flying Shark, ändå fortsätter man att spela det.. (nu blev jag sugen att plugga in det i kabbet efter jobbet och köra ett par rundor :| )

_________________
Image
Shmup me Up!


Mon Jul 02, 2007 08:34
Profile WWW
Superhuman Mode
User avatar

Joined: Mon Sep 04, 2006 12:58
Posts: 1711
Location: Ljusdal
Post 
Javel wrote:
Jag är grymt sugen på att testa Alcon/Slap Fight men det vill inte alls fungera i mame :/

slapfgtr.zip funkar i MAME för mig.

_________________
Image
Shmup me Up!


Mon Jul 02, 2007 09:21
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.